"Jeg følger bare trafikken", "jeg glemte at holde øje med speedometeret" eller "jeg havde travlt".
Måske kan du genkende nogle af de mest gængse undskyldninger, vi kommer med, når vores højrefod hviler lidt for tungt på speederen. Ifølge Rådet for Sikker Trafik er vi værre på landevej end på motorvejene.
- Det er farligere at køre for stærkt på landevejen, fordi der er blandet trafik. Der kører også knallerter og cykler blandet med biler, der kører 80 kilometer i timen, forklarer leder af trafiksikkerhedsafdelingen i vejdirektoratet, Marianne Steffensen.
Men kører du for stærkt, fordi du kom for sent ud af døren i morges, så har du misforstået, hvor meget tid, du kan spare ved at sætte farten op.
- Man sparer forsvindende lidt tid ved at køre for stærkt på vejene, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Kører man 10 procent for stærkt på en landevej - altså 88 kilometer i timen - sparer man ikke mange minutter til vej på arbejde.
På de 45 kilometer mellem Fåborg og Odense sparer man eksempelvis 3 minutter og 6 sekunder. Mellem Hillerød og Holbæk er der 56 kilometer, og kører man 10 procent for stærkt her, sparer man 3 minutter og 48 sekunder. Den gennemsnitlige danske bilist kører 24 kilometer om dagen, og på den strækning er der endnu mindre at spare på at køre for stærkt.
- Til gengæld øger man risikoen for at ende i en alvorlig trafikulykke, hvis der sker noget uforudset, og man pludselig skal katastrofebremse. Selv en lille hastighedsoverskridelse betyder meget, når man ser på, hvor mange meter man skal bruge på at bremse, siger Mogens Kjærgaard Møller.
Øger man farten på landevejen med 20 procent, kører man 93 kilometer i timen. Det er også ved denne hastighed, at man fordobler risikoen for dødsulykker i trafikken. Fartstigningen skærer 4 minutter og 42 sekunder af den fynske strækning, og 5 minutter og 54 sekunder af den sjællandske.
Kører man de 66 kilometer mellem Viborg og Aarhus med 93 kilometer i timen, skærer man 6 minutter og 54 sekunder af køretiden, hvis der ikke er medtrafikanter og andet, der får en til at bremse ned undervejs.
I vejdirektoratets seneste gennemgang af dødsulykker på de danske landeveje fra 2010 til 2014, mistede 59 procent af ofrene livet i ulykker, der skete ved højst 99 kilometer i timen.
Og det er det samme, der gør sig gældende i dag, siger Marianne Steffensen.
Hun understreger, at hvor motorveje er designet til at passe til den fart, der angives, så er landeveje ikke tiltænkt høj fart. Der er sving, hvor man ikke kan se enden, sideveje og modkørende biler, som ikke er adskilt fra din bane. Derfor kan man køre frontalt sammen i meget farlige sammenstød, hvor sammenstød på motorveje sker mellem biler, som kører i samme retning.
Fakta: Så lidt tid sparer du på at køre for stærkt mellem disse byer
Fartgrænse: 80 km/t, 10 procent stigning: 88 km/t, 20 procent stigning: 93 km/t.
Fåborg - Odense: 45 kilometer.
88 km/t: 3 minutter og 6 sekunder.
93 km/t: 4 minutter og 42 sekunder.
Hillerød - Holbæk: 55 kilometer.
88 km/t: 3 minutter og 48 sekunder.
93 km/t: 5 minutter og 59 sekunder.
Viborg - Aarhus: 66 kilometer.
88 km/t: 4 minutter og 30 sekunder.
93 km/t: 6 minutter og 54 sekunder.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik.
/ritzau/FOKUS