I mange fattige lande har mottoet været biler ind i byen snarere end ud af byerne. Mangel på planlægning i de hurtigt voksende byer koster liv udover spild af enorme mængder tid.
Over de kommende 20 år vil en milliard nye byboere dukker op i verdens byer, og de skal konkurrere om plads med alle de andre. At komme frem eller tilbage bliver et endnu større mareridt end i dag.
Bare det at rense luften i byerne for udstødningsgas vil spare hundredetusindvis liv.
Penge på bordet
Verdens otte største multilaterale udviklingsbanker går efter Rio+20 konferencen sammen om at gøre noget mere imod trafikpropper ved at finansiere bæredygtig bytransport.
Trafikpropper, forurening og ulykker med biler, busser og lastvogne anslås at koste 5-10 procent af et lands nationalprodukt om året. Sektoren er den hurtigst voksende kilde til forurening med drivhusgasser.
De otte udviklingsbanker sætter 175 milliarder dollars af til byplanlægning. Udover at spare liv og fjerne trafikpropper i hundredevis byer er målet højre effektivitet og bæredygtig økonomisk udvikling, siger Joan Clos, chef for UN-HABITAT.
Partnerskab
Alene i Indien og Kina venter man 500 millioner nye byboere i løbet af de kommende 20 år. Planlægning i rimelig god tid og bedre offentlige transportsystemer skal gøre mange ting lettere.
Initiativet, der er frivilligt, stammer fra et etableret samarbejde mellem bankerne, erhvervslivet, private organisationer og myndigheder i hårdt trafikramte lande.
Inden året er omme vil de 68 involverede organisationer i partnerskabet SLoCaT have en plan færdig. Ambitionerne er højere end hidtil. Investeringer i infrastruktur skaber tilmed mange nye job.