I sidste uge ringede telefonen hos Morten Rønde Ottosen.
Den 27-årige lagermedarbejder havde i forvejen en dårlig dag. En medfødt hjerneskade gør det svært at forstå fagudtryk og indviklede samtaler, så Morten fik kun fat i, at kvinden i røret tilbød ham at spare flere hundrede kroner hver måned på sit medlemskab af fagforeningen.
"Jeg troede, det var fra 3F. Så da hun spurgte efter mit cpr-nummer tænkte jeg, at det nok var okay," siger Morten.
Burde forklare sig bedre
Men telefonopkaldet kom fra a-kassen og fagforeningen ASE (A-kassen for selvstændige), som ved hjælp af personnummeret blev i stand til at melde Morten ud af 3F og ind i ASE.
Læs også: Hård kritik: Nye medlemmer fuppes ind i ASE
Ifølge Morten selv blev han aldrig direkte spurgt, om han ville meldes ud af 3F og ind i ASE.
"Jeg synes ikke, det er i orden. De burde have forklaret meget bedre, hvad det gik ud på," siger han.
Først da han talte med sin mor, som tilfældigvis arbejder i 3F's a-kasse, blev han klar over, hvad telefonsamtalen gik ud på - og fik efterfølgende annulleret medlemskabet hos ASE.
Fik fleksjob galt i halsen
På trods af sit handicap har Morten både kørekort og truckcertifikat, og klarer et fleksjob på 14,5 time om ugen på et lager i Aarhus-området.
Størstedelen af hans løn består af offentlig ledighedsydelse. Han kan derfor hverken stå i a-kasse eller optjene ret til dagpenge.
Alligevel var ASE i fuld gang med at melde Morten ind i deres a-kasse.
"Det er frækt. Selvfølgelig er det valgfrit, hvor man vil stå henne, men det her er da ikke måden, man gør det på," siger Helle Ottosen, der er mor til Morten.
ASE: Morten var en misforståelse
Som Avisen.dk skriver i dag, kritiseres ASE af 3F for at høste medlemmer med ufine metoder.
Læs også: Hård kritik: Nye medlemmer fuppes ind i ASE
Det afviser ASE, som omvendt anklager 3F for gennem trusler at forhindre medlemmer i at skifte fagforening eller a-kasse.
I den konkrete sag om Morten Rønde Ottesen mener ASE dog, at der er tale om en misforståelse.
"Sådan som du beskriver den konkrete case, er det oplagt, at der kan være sket en misforståelse. Det er vi kede af, men som forklaret ville det slet ikke give mening for den måde, Ase fungerer på, at melde folk ind, der ikke selv ønsker det," siger kundechef Niels Agerup.