Apotekerne priser sig af, at kunderne kan have fuld tillid til deres sundhedsfaglige rådgivning. Men en ny undersøgelser på en række apoteker viser, at personalet ikke rådgiver fyldestgørende om advarsler og bivirkninger ved håndkøbsmedicin.
Det skriver Forbrugerrådets blad Tænk, som har foretaget en række indkøb på syv apoteker, hvor journalister har udgivet sig som almindelige kunder.
Hostesaft, som førende eksperter mener er totalt virkningsløst, beskrives både som virksomt og uden bivirkninger, selvom indlægssedlen beskriver en række bivirkninger og advarer mod samtidig brug af antibiotika.
Ifølge Sundhedsstyrelsens chef for Lægemiddelevaluering Steffen Tirstrup ville hostesaft af samme årsager næppe blive godkendt i dag.
De godt 300 danske apoteker har monopol på at sælge receptpligtig medicin. Men monopolet har længe været under pres.
I 2011 trak regeringen imidlertid et forslag tilbage om at liberalisere apotekerne. Hovedargumentet var en truende usikkerhed omkring rådgivning til borgerne ved køb af medicin, hvis der lukkes op for salg ad andre kanaler.
Den bekymring deler Danske Patienter også.
- Men derfor er det også afgørende, at man kan regne med at få en fyldestgørende vejledning som kunde og patient.
- Apotekernes legitimitet bygger på en uvildig og kvalificeret rådgivning, som man ikke kan få andre steder, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil til Ritzau.
Specialkonsulent og farmaceut Helle Jakobsgaard fra Danmarks Apotekerforening mener ikke, at der kan siges noget om apotekernes rådgivning ud fra de foreliggende eksempler.
- Vi udlever en million pakninger om året af cirka 6000 faguddannede personer. Her er det enkeltstående tilfælde, siger hun til Tænk.