Anbragte børn får kun halv afgangsprøve

Mange anbragte børn har ikke mulighed for at tage 9. klasses afgangsprøve på lige fod med alle andre.
Anbragte børn bliver svigtet ved eksamensbordet.
Anbragte børn bliver svigtet ved eksamensbordet. Foto: Colourbox

Størstedelen af de børn, der er anbragt på en institution, må nøjes med undervisning i dansk, matematik og engelsk. Andre obligatoriske fag fritages de for, ligesom de til 9. klasses afgangsprøve kun går op i dansk, matematik og engelsk.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Baggrunden er en ny rapport, som blandt andet Ministeriet for Børn og Undervisning og Social- og Integrationsministeriet står bag, og som kritiserer den undervisning, anbragte børn får på de såkaldte interne skoler, skriver Politiken mandag.

Her er undervisningen heller ikke altid tilrettelagt af en lærer.

- Det er slet ikke i orden, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) til Politiken:

- Det er, som om man på forhånd siger, at de her børn ikke kan tage 9. klasses afgangsprøve. Når de har en fagrække, som de ikke engang går til prøve i, har de ikke en ærlig chance for at få en uddannelse. Derfor skal der strammes op, mener hun.

Når børn på anbringelsessteder ikke kan følge undervisningen i folkeskolen, bliver de undervist på stedernes egne skoler, de interne skoler. Det er tilfældet for cirka 3.000 børn.

Konsekvenserne af den mangelfulde afgangsprøve er enorme, fortæller Inge Marie Bryderup, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, og forsker i anbragte unge og uddannelse.

- De her unge bliver handicappede i forhold til at komme videre i uddannelsessystemet. For 25 år siden kunne de have fået et ufaglært arbejde, det kan de ikke mere, da der ikke længere findes ret mange ufaglærte job, siger hun til Politiken.

Christine Antorini forsøger nu at få politisk opbakning til lovændringer. Blandt andet så kun uddannede lærere må tilrettelægge undervisningen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.