Der er kommet grus i øjnene, og skiven viser hviletid.
Lastbilen skal holde stille i 11 timer i træk. Men på P-skiltet i forruden står der 'Parkering tilladt i 3 timer'. Reglerne på parkeringspladsen tillader kun, at lastbilen parkeres tre timer ad gangen. Hvad gør man så?
Når lastbilchauffører triller uden for motorvejsnettet, skal de være heldige, hvis de støder på en parkerings- eller rasteplads, hvor de kan få lov til at hvile de fulde 11 timer, som køre-hviletidsbestemmelserne kræver.
Med andre ord, lastbilchauffører i Danmark må hver dag beslutte, hvilken lov de vil bryde - kørehviletids-reglerne eller parkeringsreglerne.
Sådan lyder det fra to sværvægtere inden for dansk transport: 3f Transport og Dansk Transport og Logistik, DTL.
”Der er ingen næsten velegnede steder, man kan holde uden for motorvejsnettet. Alligevel stilles der strenge krav. Det svarer til, at man pålægger folk at gå på lokum inden for et bestemt tidsrum uden at sørge for, at der er toiletter nok,” siger John Roy Vesterholm, chefjurist i DTL.
Når man kræver, at den tunge del af trafikanterne skal smide benene op 11 timer ad gangen, må man også sørge for at rammerne er til sted, mener John Roy Vesterholm.
Bøder og tissetrang
I 3F Transport kalder man problemet ’velkendt’.
”Ofte står man med et konkret valg mellem at bryde parkeringsreglerne eller køre-hviletiden. Det genkender alle lastbilchauffører. Det er særligt svært at få plads uden for motorvejsystemet. Der er der praktisk talt ingenting,” siger Ole Thorup, faglig sekretær 3f transport.
Lugten i førerhuset bliver ikke bedre, når chaufføren har svært ved at finde hvilepladser med sanitære forhold.
”En ting er, at det er svært at planlægge, så man overholder køretiden. Et andet problem er, at folk ikke kan få et bad og ordentlige toiletforhold,” siger Ole Thorup.
DTL efterlyser, at kommunerne i større omfang sørger for ’velegnede arealer’, hvor lastbilchaufførerne kan puste ud. I 3F efterlyser man politisk vilje til at tage hånd om problemet.
”Vi har gjort opmærksom på problemet, men der er ikke politisk vilje til at gøre noget ved det,” siger Ole Thorup.
Klynk eller ej
I regeringspartiet Venstre tager man problemet alvorligt. Det forsikrer trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V). Han mener ’bestemt ikke’ at chaufførernes hvileønsker er ’klynk’.
”Det er helt relevant. Dels er der kommet flere lastbiler set over de sidste 10-15 år. Dels er køre-hviletids-reglerne blevet strammet op, hvilket medfører mere behov for at raste,” siger Kristian Pihl Lorentzen.
Venstre vil derfor nu komme truckerne til undsætning ved efterårets trafikforhandlinger, oplyser han:
”Summa summarum: Vores mål er få tilvejebragt mere kapacitet på rastepladserne og få forbedret chauffør-velfærden.”
Køre-hviletidsreglen siger, at lastbilchauffører skal hvile 11 timer hver dag. Så er der en masse undtagelser. Tre gange om ugen kan man eksempelvis bide hviletiden over, så man tager tre timer et sted og ni timer et andet.