Mens kritikken er haglet ned over jobcentrene for ikke at at være gode nok til at få folk i arbejde, er a-kasserne gået ram forbi. Men det er tilsyneladende ikke helt berettiget, skriver Berlingske.
Ifølge en rapport fra Københavns Kommune er a-kasserne nemlig ikke bedre til at få deres ledige medlemmer i arbejde.
Baggrunden for rapporten er, at 16 a-kasser de senere år, gratis, har hjulpet kommunen med at aktivere nogle af de ledige borgere, der var medlem af en a-kasse. Dermed har de kun skulle henvende sig ét sted frem for både hos a-kassen og jobcentret. Men ifølge rapporten har kun 15 procent af a-kasserne kontakt til det private erhvervsliv, og ingen af dem har faste aftaler med virksomhederne. Derudover halter flere af dem bagefter med at afholde samtaler til tiden.
- Samarbejdet har været et plus for os, men nu bliver a-kasserne nødt til at vise, at de kan gøre det endnu bedre. Derfor sætter vi også nogle klare mål op i de nye kontrakter med dem, siger beskæftigelsesborgmester, Anna Mee Allerslev (R).
Formand i LO Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen, erkender, at a-kasserne kan gøre det bedre.
- Vi har bestemt ikke noget imod, at man stiller krav, og vi kan godt forbedre virksomhedskontakten. Men vi har ikke haft de optimale forudsætninger, siger han og forklarer, at det blandt andet skyldes IT-problemer og de regler, som a-kasserne har været underlagt i forbindelse med ordningen.
Fremover skal alle a-kasser som minimum afholde 90 procent af samtalerne til tiden og desuden reducere Københavns overledighed med 10 procent.