Vognmænd og lastbilchauffører vil have indført kædeansvar for at dæmme op for ulovlig kørsel med udenlandske chauffører. Metoden kendes fra byggeriet, og den skal nu bruges over for speditørerne. Det oplyser DR Fyn.
Vogmændene oplever, at de bliver presset af speditørerne til at gå på kompromis med reglerne, for at kunne tilbyde en konkurrencedygtig pris i kampen mod billige udenlandske chauffører og lastbiler.
Skal der dæmmes op for det pres, skal speditørerne kunne gøres ansvarlige i det, der kaldes kædeansvar, fortæller forbundsformand for 3F Transport i Odense, Jens Mathiesen til DR Fyn.
Hos Danske Speditører kan man ikke genkende billedet af, at der skulle foregå mange ulovligheder på landevejene. Det siger direktør i Danske Speditører Martin Aabak.
- Jeg forstår ikke den kritik og påstand om, at der begås så meget ulovlig kørsel. Det er i hvert fald ikke noget, vi kan se i de rapporter, der skrives på vejene, siger Martin Aabak og fortsætter:
- Kædeansvar er ikke en løsning. Det er ansvarsforflyttelse at lade en speditør overtage ansvaret for, om en vognmand har tilrettelagt sine ture på en fornuftig måde i forhold til gældende lovgivning, siger Martin Aabak til DR Fyn.
Der er i følge 3F transport forsvundet cirka 8000 chaufførjob siden 2008.