Hvem er den mest tjekkede tørklædepige i Danmark? Det svar giver DR's ungdomsafdeling på tirsdag, hvor vinderen bliver kåret. Den seneste tid har unge muslimske – og ikke muslimske – kvinder kunne sende et billede af sig selv til Skum, der er DR's website og chatrum for unge.
Det er blevet til 46 billeder, som en modeekspert skal finde vinderen imellem og til sidst belønne med et designertørklæde fra Mads Nørgaard og en iPod.
Ikke DR's opgave
I går var sidste frist for at sende sit billede af sted i konkurrencen, der er blevet kritiseret af flere politikere, blandt andre Ny Alliances Naser Khader.
»Det er ikke DR's opgave at bruge licenspenge på at reklamere for tørklæder,« udtaler han til DR. Mens Socialdemokraterne ikke mener, at konkurrencen bidrager til integrationen i Danmark, jubler Enhedslistens Asmaa Abdol-Hamid. Tørklædedysten udfordrer nemlig den »ubehagelige modstand,« der er mod kvinders frihed til at gå med tørklæde, vurderer hun.
DR: ikke politisk
Men konkurrencen handler hverken om skønhed, politik eller religion, fastslår Rune Geertsen, der er redaktør på DR's ungdomsredaktion. »Det er en modekonkurrence, hvor vi samtidig skaber en mulighed for, at de unge kan afprøve sine egne og hinandens holdninger i en debat, som fylder medierne. Vi synes ikke, at de piger, der går med tørklæde er blevet hørt særlig meget i den debat. Derfor inviterer vi dem indenfor i vores debatforum.«
Men er det jeres opgave at få unge til at tage stilling til tørklæder?
»Det er vores opgave at rette os mod de unge, men vi tager ikke stilling til, om tørklæder er undertrykkende. Vi kan bare konstatere, at konceptet er en succes, fordi der bliver diskuteret meget og på et højt niveau på vores forum,« siger han.