Drop støtten til alle privatskoler og friskoler. Sats i stedet på at styrke folkeskolen.
Sådan lyder opfordringen fra formanden for fagforbundet 3F, Per Christensen. Kunne han bestemme, blev nøglen drejet om til alle private skoler og friskoler og ressourcerne kanaliseret videre til dét, han betegner som 'folkets skole'.
- Hvis folkeskolen fungerede med dygtige lærere og pædagoger, ville vi være i stand til at sørge for de veluddannede unge mennesker, som erhvervslivet har brug for. Og gøre de unge i stand til at deltage i samfundsdebatten, siger Per Christensen.
Han taler om om en folkeskole, der i dag er truet, og han ser med bekymring på det stigende antal forældre, der vælger private skoler til deres børn.
Jeg får masser af skældud
- Det frie valg er jo kun frit for dem, der har råd. Jo, der er masser af forældre, der har haft gode oplevelser med at sende deres børn i privatskole. Og fint med det. Men jeg håber, at mine børnebørn vokser op i et samfund, hvor man insisterer på, at folkeskolen er den helt centrale aktør, når det handler om at give folk både dannelse og uddannelse, erklærer 3F-formanden.
Onsdag udkommer bogen 'Fællesskabets Skole' på initiativ af 3F, FOA og Danmarks Lærerforening. I bogens forord betoner de tre forbundsformænd, Per Christensen, Dennis Kristensen og Anders Bondo Christensen, at folkeskolen er afgørende for børns muligheder for at tackle de udfordringer, de møder i livet. De opfordrer til at 'slå ring om folkeskolen', hvor børn på tværs af baggrunde møder hinanden i et fælles mål om at uddanne sig til livet.
Per Christensen understreger, at ønsket om at blive de private skoler og friskolerne kvit står for hans regning.
- Jeg får masser af skældud for mine holdninger, men det sætter jo en diskussion i gang om den kolossale værdi, som folkeskolen har, siger han.
Og netop den diskussion er der brug for, mener Per Christensen:
- I lang tid har vi forsømt diskusionen om folkeskolen, som jeg ser som en smeltedigel, hvor drenge og piger mødes uanset, hvilken baggrund de har. Folkeskolen skal ikke kun være et sted, hvor man lærer at skrive og regne, men også stedet, hvor man lærer om fællesskab og dannelse og at omgås andre mennesker med respekt, siger Per Christensen, der mener, at folkeskole-debatten er helt central for 3F-medlemmer.
Mangler ressourcer
- Vi kan mærke, at de, der har haft dårlige oplevelser i folkeskolen, har vanskeligere ved at finde arbejde og blande sig i den politiske debat. Jeg tror, at en velfungerende folkeskole med endnu dygtigere lærere er grundforudsætningen for, at vi kan bevare det samfund, vi lever i med muligheden for at få politisk indflydelse og med den sammenhængskraft, vi lægger vægt på, siger Per Christensen.
Samtidig med bogudgivelsen lancerer de tre fagforbund fem dogmer, som de gerne ser som retningsgivende for 'Fællesskabets Skole'. Ifølge dogmerne skal alle børn have lige muligheder og sikres grundlæggende kundskaber og sociale kompetencer. De skal lære at tilegne sig viden, kritisk vurdere udsagn og informationer og at respektere alle.
Er det, dogmerne beskriver, ikke en tilgang, som allerede praktiseres på landets folkeskoler?
- Jo, men de er truede af det omliggende samfund. Vi har en undervisningsminister, der giver stadig flere penge til privatskoler. Den der individualisering af vores samfund tror jeg ikke en brik på. Derfor skal vi hele tiden holde dogmerne op. Jeg vil have en folkeskole i ordets egentlige forstand, siger Per Christensen.
Du tror ikke, at folkeskolen kunne oppe sig, når der er en 'konkurrent' på banen?
- Nej, det tror jeg ikke på. Jeg tror, at folkeskolen mangler ressourcer. Jeg har intet imod, at der stilles krav til folkeskolen, også skrappe krav, men det centrale er, at folkeskolen er en smeltedigel, hvor man mødes på tværs. Og at man, når man forlader folkeskolen, er et begejstret ungt menneske, der har lyst til lære mere, blive håndværker eller gå den gymnasiale vej.
Bogen 'Fællesskabet Skole' indeholder 14 personlige beretninger om oplevelser fra folkeskolen.
Blandt bidragyderne til bogen er de tidligere ministre Ritt Bjerregaard, Mogens Lykketoft og Per Stig Møller. Tv-værten Abdel Aziz Mahmoud, rapperen Shaka Loveless, tidligere topmodel Renée Toft Simonsen, museumsdiektør Rane Willerslev og kajakroeren Rene Holten Møller.
De fortæller om, hvilken forskel folkeskolen gjorde for dem. Om fællesskaber, kammeratskaber, undervisning og frikvarterer.
Bogen 'Fællesskabets Skole' er tilrettelagt af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra 3F, FOA og Danmarks Lærerforening og forlaget FJORDAGER.
UDVID