20 millioner til skilte og kontrol: Kan modvirke social dumping

Regeringen og Dansk Folkeparti har afsat 20 millioner til at sikre, at udenlandske lastbilchauffører ikke langtidsparkerer på danske statsejede rastepladser.
Erik Østergaard glæder sig over, at der bliver sat ind overfor lange ophold på danske rastepladser.
Erik Østergaard glæder sig over, at der bliver sat ind overfor lange ophold på danske rastepladser. Foto: Nils Holm Christensen/DTL

Det skal være slut med, at udenlandske chauffører langtidsparkerer på danske rastepladser og bor i deres lastbiler. 

Sådan skriver Regeringen og Dansk Folkeparti i Finansloven 2018, der blev fremlagt fredag aften. 

Midlet til at nå målet er: "14 millioner kroner i 2018 og 6 millioner kroner i 2019-2021 til opsætning af skilte og til Vejdirektoratets administration og kontrol med overholdelse af reglerne."

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Sådan står der skrevet på side 36 i det danske husholdningsbudget under overskriften 'Fair og lige konkurrence på det danske arbejdsmarked'.

Og at de penge er afsat glæder direktøren i Dansk Logistik og Transport (DTL), der repræsenterer danske vognmænd, Erik Østergaard.

- Vi har en betydelig gruppe af hovedsageligt østeuropæiske chauffører, der bor i deres biler, når de holder deres lange pause. Det hjælper det her med, siger han til Avisen.dk.

Men batter 20 millioner over tre år overhovedet noget?

Nej, ikke alene. Men med den intensiverede kontrol og en række andre initiativer, så kommer det her til at få en større effekt, end man umiddelbart skal tro, vurderer Erik Østergaard fra DTL. 

Tidligere i år kunne Avisen.dk fortælle om Dansk Transport Group, der lejer sine chauffører i Rumænien i tre måneder af gangen. Den gang sagde direktør Kim Philip, at 'Chaufførerne gider ikke sove uden for deres bil, de vil hellere sove der, hvor de har alle deres ting'.

Du kan læse hele historien her.

Mindre cabotage-kørsel

Han glæder sig i øvrigt over, at "Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om, at regeringen på EU-plan vil arbejde for, at der ikke sker en yderligere åbning af markedet for cabotagekørsel, hvor udenlandske virksomheder udfører indenrigskørsel og transporterer varer inden for Danmarks grænser".

Det bliver derved vanskeligere og vanskeligere at lave cabotagekørsel, og på den måde kan vi modvirke social dumping og skæv konkurrence, siger han.

På Finansloven er der samtidig afsat 5 millioner kroner i 2018-2019 til, at politiet kan afsætte ressourcer til en kontrolsindsats for at sikre ordnede forhold på transportområdet. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.