Universitet om over 500 Ryanair-rejser: En relativt lille del
Aarhus Universitet indtager en klar førsteplads på finansministeriets liste over statslige institutioners forbrug af Ryanair.
Af Christian Garde Petersen
MERE
Den geografiske beliggenhed betyder, at Aarhus Universitet oftere vælger Ryanair end andre statslige institutioner, siger pressechef Anders Correll.
Den geografiske beliggenhed betyder, at Aarhus Universitet oftere vælger Ryanair end andre statslige institutioner, siger pressechef Anders Correll. Foto: Scanpix arkiv


Det er en tvivlsom ære, der tilfalder Aarhus Universitet med Finansministeriets senest offentliggjorte liste over forbruget af Ryanair-billetter blandt statslige institutioner.

Ud af 770 flybilletter bestilt på statens regning hos det kontroversielle flyselskab i 2015 er hele 525 af dem bestilt til ansatte på universitetet i Smilets By. Det svarer til mere end to tredjedele.

Pressechef på Aarhus Universitet Anders Correll finder dog umiddelbart ikke tallene foruroligende. Ifølge ham er institutionens geografiske beliggenhed en af de primære årsager til den overbevisende førsteplads. 

- Der jo er den store forskel fra os, og nogle af de institutioner, vi kan sammenligne os med, at mange af de afgange, som vi skal vælge til London, der er Ryanair en meget væsentlig spiller i forhold til at få en afgang fra enten Billund eller Tirstrup, siger han. 

Han understreger samtidig, at flyveturerne med Ryanair udgør en relativt lille del af det samlede antal flyrejser, universitetet bestiller. Fire-fem procent lyder hans vurdering.

Stramme budgetter 

Men hvilke tanker gør Universitet sig om, at Ryanair tilbyder løn- og arbejdsforhold, som fagbevægelsen finder dybt kritisable?

- Ligeså vel som på alle andre områder har vi blik for forholdene på arbejdsmarkedet. Men så længe et flyselskab på lovlig vis udbyder rejser i Danmark, så har vi som det fremgår valgt at bruge dem i et begrænset omfang. 

Ifølge pressechefen er universitet som offentlig institution forpligtet til at købe de billigste og mest hensigtsmæssige billetter. Og her bliver tidsfaktoren også afgørende, når forskerne skal bruge en halv eller hel dag mere i rejsetid for at undgå Ryanair, forklarer Anders Correll.      

- Budgetterne er ikke blevet mindre stramme de senere år, og det er hverken hensigtsmæssigt eller billigt, hvis universitetets forskere er nødt til at forlænge deres rejser ved at skulle tage via Aalborg, København eller Hamborg, hver gang de skal til og fra London. Vi er nødt til som offentlig institution at se på, hvordan pengene bliver brugt. Det er den virkelighed, vi lever i.

Universiteter topper listen

Samlet set er statens forbrug af Ryanair steget med 48 procent i forhold til 2014, hvor antallet af billeter bestilt på statens regning lå på 520.

Aarhus Universitet har i 2015 bestilt 96 flere billetter hos Ryanair end året før, og tegner sig dermed også for den største stigning målt på antal billetter.  

Andenpladsen indtages af Københavns Universitet, som er gået fra 12 billetter i 2014 til 93 billetter i 2015.

På tredjepladsen ligger VIA University Collage, som er gået fra 22 billetter i 2014 til 29 i 2015. 

SF kræver politisk handling

Opgørelsen er lavet som svar fra finansminister Claus Hjort Frederiksens (V) på et spørgsmål stillet af SF's beskæftigelsesordfører Karsten Hønge.  

SF'eren mener, at der er brug for politisk handling, for at stoppe brugen af det udskældte flyselskab. 

- Jeg havde jo hellere set en halvering frem for en stigning på næsten 50 procent. Men det viser, hvor vigtigt det er, at vi gør noget formelt for at stoppe brugen af Ryanair. Hvis de ikke kan finde ud af at bruge hovedet selv, så må vi jo hjælpe dem, siger han til Avisen.dk om den samlede stigning af Ryanair-flyvninger blandt de statslige institutioner. 

Se finansminister Claus Hjort Frederiksens samlede svar fra 18. marts her

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.