De dansker chefer tager stress alvorligt. Det viser en ny undersøgelse foretaget af interesseorganisationen og a-kassen Lederne i samarbejde med YouGov.
Det skriver Finans.
Undersøgelsen viser, at 78 procent af cheferne tager meget ansvar for, at medarbejderne ikke får stress. 20 procent tager i nogen grad ansvar for det, skriver Finans om undersøgelsen, hvor 3.948 chefer har medvirket.
Men på trods af, at 98 procent mener, at de tager ansvar for, at medarbejderne ikke får stress, så er der alligevel plads til forbedring.
Det mener lederne selv.
62 procent af cheferne svarer i hvert fald, at de kan gøre mere for at for at forhindre stress blandt medarbejderne.
- Desuden føler de også, at medarbejderne og virksomheden selv også bør tage mere ansvar. Opgaven med stress er ikke løst endnu, siger chefkonsulent i Lederne, Signe Tønnesen Bergmann, til Finans.
Hun påpeger desuden, at det ikke kun er chefernes ansvar, men også medarbejdernes eget.
- Stress er ikke et ansvar, som chefen kan løse alene. Det kan nemlig være svært for en leder at opdage, at en medarbejder er stressramt, så der må medarbejdere og tillidmænd hjælpe lederen med at gøre opmærksom på det, siger hun til Finans.
Den danske forfatter Kristian Ditlev Jensen er dog helt uenig. Han mener derimod, at cheferne burde få en fyreseddel, hvis medarbejderne går ned med stress. Læs mere om det her.