Et godt job handler ikke bare om at blive udfordret og sidde med interessante ting. Det drejer sig også om at have gode kollegaer, du kan snakke, grine og samarbejde med.
Faktisk viser studier, at rigtig mange mennesker frem for alt holder af deres job, fordi de har gode kollegaer, skriver Huffington Post. Og ekspert indenfor venskaber, Ron Friedman, Ph.d. fortæller, at hvis vi er tætte og trives med vores kollegaer, så har vi mere lyst til at blive på jobbet, selvom det ikke altid er godt.
LÆS OGSÅ: Vidste du: Øl er bedre end vin
Men hvordan får du det bedste forhold til dem – det får du en række råd til her.
Vær private sammen
Det kan være rigtig fint, hvis du ind imellem deler noget med dine kollegaer, der ikke har med jobbet at gøre – hvis I går ud sammen for at hente jeres eftermiddagskaffe, eller I sætter jer udenfor kontorbygningen i en solstråle, eller sågar tager ud og spiser ind imellem.
I følger Christine Riordan, Ph.d og professor ved Kentucky Universitet, så vil de fysiske rammer for jeres samvær have stor betydning for, hvor tætte I bliver. Så sørg for at komme ud af de normale rammer nu og da.
LÆS OGSÅ: Så nemt undgår du jalousi
Lad være med at konkurrere
Noget af det sværeste ved at have et godt forhold til en kollega er at holde konkurrencen ude af venskabet. Men vær bevidst om det, for så kan I nemmere navigere udenom at blande arbejde og venskab, siger Christine Riordan.
Men mest af alt så skal du huske på, at I er på samme team. Undersøgelser viser, at de folk, der jager et fælles mål, har mindre tendens til at konkurrere internt. Derfor skal du, når du sammenligner dig med din kollega huske på, at I er på det samme hold.
Find fælles interesser
- Kig efter jeres fællestræk. Undersøgelser viser, at ligheder er en grundlæggende sten til at bygge venskab på. Opsøg derfor samtaler og emner, du har til fælles med dine kollegaer, uanset om det er at heppe på samme sportshold, se den samme Tv-serie, eller har børn i samme alder, siger Ron Friedman.
Gør du det, så vil det hjælpe dig med at etablere et dybere bånd med dine kollegaer, og det kan senere fører til mere tætte og tunge samtaler.
LÆS OGSÅ: Derfor skal du drikke citron om morgenen
Vis når du er glad
Du behøver ikke at være irriterende eller over-glad, men hvis du er tilfreds med dit job, så lad dine kollegaer vide det. Det vil være med til at sprede en god stemning på jobbet og gøre det sjovere for alle at gå på job.
Man skal kunne stole på dig
Når du bygger venskaber op på jobbet, så er det især vigtigt, at du er respektfuld og til at stole på. Det gælder både, når I ses privat, men også på jobbet. For en kollega er nødt til at være sikker på, at du ikke render med sladder eller sætter personen i ubehagelige situationer.
Men når det er sagt, så skal du ikke være så frygtelig meget anderledes overfor en kollega som overfor en ven. Du skal være dig selv, du skal være åben, og behandle dine kollager godt.