Sikker Trafik: Chefen skal blande sig i ansattes kørsel
Chefen har en stor del af ansvaret for de ansattes sikkerhed i trafikken. Det mener Rådet for Sikker Trafik.
Det hjælper, hvis din chef beder dig køre ordentlig, når du er på arbejde. Derfor mener Rådet for Sikker Trafik, at chefer skal blande sig i deres ansattes kørsel.
Det hjælper, hvis din chef beder dig køre ordentlig, når du er på arbejde. Derfor mener Rådet for Sikker Trafik, at chefer skal blande sig i deres ansattes kørsel. Foto: Scanpix


"Nu skal du køre ordentligt og ikke køre for stærkt eller tale i telefon!"

Sådan skal det gerne lyde fra chefen, når du sætter dig bag rattet i firmabilen. 

Det mener Rådet for Sikker Trafik. 

- Som chef har man et ansvar for at sikre trafiksikkerheden for sine ansatte, siger direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller til Avisen.dk

Han fortæller, at rådets erfaringer fra samarbejde med adskillelige virksomheder viser, at chefer kan gøre en forskel.

Legitimt at køre ordentligt

Det vigtigste for Rådet for Sikker Trafik er, at cheferne vil give plads til sikkerheden. 

- Det skal være legitimt for de ansatte at tænke på deres egen sikkerhed. Man må ikke føle sig tvunget til at køre for stærkt for at nå sine opgaver, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Derudover så direktøren gerne, at virksomhederne fik nogle formaliserede retningslinjer for sikkerhed i trafikken. Og hvis ikke det bliver til nedskrevne retninslinjer, håber direktøren på, at det kan blive en del af kulturen på virksomhederne. 

- I det mindste bør man have det som et udtalt dogme, siger Mogens Kjærgaard Møller. 

Han peger desuden på, at der kan være økonomiske gevinster for virksomhederne. Udover færre ulykker i firmabiler, mindre stressede medarbejdere, undgår de også dårlig reklame. Andre trafikanter ligger nemlig ifølge chefen mærke til logoet på firmabiler, der kører rådent.

Ulykker skyldes chafføren

Det er meget sjældent ydre faktorer, der ligger til grund for ulykker. I langt de fleste tilfælde, er det ifølge Rådet for Sikker Trafik chaufførens adfærd på vejene, der har en betydning. Det er sjældent, at ulykker skyldes vejen eller tekniske fejl ved bilen.

Top tre over mest hyppige grunde til dødsulykker: 
  1. For høj hastighed
  2. Manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed
  3. Påvirkning af alkohol, narko eller medicin

Kilde: Vejdirektoratet

UDVID

Opfordringen til cheferne er en del af kampagne, som Rådet for Sikker Trafik og brancheorganisationen Forsikring & Pension kører i fællesksab i de kommende uger.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.