Malik Zaheer er en af de chauffører for det taxalignende transportselskab Uber, som folk fra den etablerede taxabranche i denne tid identificerer og registrerer. Krigen om kunderne optrappes, og 30-årige Malik bryder sig ikke om det.
- Hver dag er der taxachauffører, som tager billeder af os og lægger på Facebook. De laver intifada mod Uber og os, siger chaufføren, der har pakistansk baggrund.
Undgå konfrontation
Ubers taktik er så vidt muligt at holde chaufførerne uden for direkte konfrontationer. Malik har fået en mail fra selskabet om at holde sig væk fra Københavns Lufthavn, hvor taxaerne holder i kø for at få en lange ture med turister eller danskere hjemvendt fra ferie.
Har han kunder til lufthavnen, skal han sætte dem af og skynde sig væk.
Men Malik Zaheer forstår ikke, at det være sådan.
- Jeg ved ikke, hvorfor Uber skaber de problemer. Men hvis taxaselskaberne har problemer, må de tale med Uber om dem. Det er dem, der har lavet tjenesten. Jeg passer bare min kørsel og kunder og lever op til de krav, de stilles. Jeg har ren straffeattest, betaler skat og har min bilforsikring i orden, siger han.
Brud på taxaloven
Politiet har rejst sigtelse mod Uber efter en anmeldelse fra Trafikstyrelsen. Efter styrelsens vurdering bryder det amerikanske transportselskab den danske taxalov.
Selskabet, der opererer via en app, forsøger at komme uden om de mange krav og love, der gælder for erhvervsmæssig personbefordring ved at hævde, at der er tale om en samkørsels-ordning, hvor parterne deler omkostninger i porten. Men den udlægning holder ikke, mener Trafikstyrelsen.
Ikke mit problem
Alt det har Malik Zaheer ikke nogen mening om. Så kan han bedre forstå, at taxachauffører, som har arbejdet i faget i mange år og har en særlig uddannelse, er sure over, at der er privatbilister som ham, der kommer i egen bil og tager nogle af kunderne.
- Men det er ikke mit problem. Jeg kører for Uber, fordi jeg ikke havde noget andet arbejde. Og alle mennesker har ret til et liv. Jeg har kone og tre børn og skal bruge pengene, siger han.
Malik Zaheer har pakistansk baggrund og har boet i Danmark i fem år, efter at han blev gift med en dansk statsborger. Han kører for Uber i tre timer om dagen. Det er dét, han har tid til ved siden af familien og sprogundervisningen.
Noget andet end Glostrup
Men han har udsigt til et rengøringsjob, og får han det, vi han gå over til kun at køre i weekenderne, hvor pengene er gode.
- Jeg er glad for Uber, og tjener som regel godt, selvom det svinger og man godt kan mærke, at Uber sender flere biler på gaden. Og så får jeg også set noget andet end Glostrup, som jo ligner en landsby, siger Uber-chaufføren.
Han mener, at kunderne er ligeglade med, om chauffører er specialuddannede, bare turene er billige. Og Uber er billig, fastslår Malik Zaheer.
Dyrere med taxa
Han tog 161 kroner for turen fra Islands Brygge til lufthavnen, som Avisen.dk havde bedt om.
Derfor var det spændende at se, hvor meget samme tur kom til at koste den anden vej, når det var en taxa fra et etableret selskab, der tilbagelagde strækningen.
Her løb regningen op i 29 kroner mere. Men for de penge fik man også lov til at køre i en erhvervsforsikret, nyere Mercedes til forskel fra Malik Zaheers lidt ældre Chevrolet Captiva.
Og chaufføren havde ikke alene gennemgået de fire obligatoriske kurser for at få erhvervskørekort, så han med 100 procent sikkerhed kunne læse færdselstavlerne, foretage et venstresving, finde destinationen og om nødvendigt yde førstehjælp, hvis det skulle være nødvendigt. Han var også fuldtidsansat og fagforeningsmedlem.
Måske ikke så harmløse alligevel
Tuncay Özgür, som chaufføren hedder, ved ikke rigtig, hvad han skal mene om konkurrencen fra Uber. Han er ikke så alarmeret som mange af de kolleger, som onsdag i denne uge indtog Christiansborg Slotsplads for at råbe politikerne op og få dem til at standse det, de ser som urimelig konkurrence.
- Så længe de overholder reglerne og har deres forsikringer i orden, så er det fint med konkurrence for mig, siger han.
På den anden side set er det ved at gå op for ham, at Uber måske ikke bare er det uskyldige fænomen, han anså det for fra start – en flok privatchauffører, der tjente lidt ved siden af.
- I begyndelsen troede man ikke, det ville betyde så meget. Men nu snakker man om, at omsætningen er faldet med 5-10 procent på grund af Uber, siger Tuncay Özgür.
De betaler ikke skat
Og så er det med skatten, som han har en stærk mistanke om giver en mere ulige konkurrence end den, han er parat til at acceptere.
- De betaler ikke skat. Ikke indtil videre, i hvert fald. Jeg ved det fra venner, som kører for Uber. Men det kan da være, at SKAT kommer efter dem, siger Tuncay Özgür.