Taxikrig
Uber-chauffør dømt for voldtægt
En 25-årig kvinde blev voldtaget af en Uber-chauffør i New Delhi i december sidste år.
Forsvarsadvokaten for den dømte fortæller til det franske nyhedsbureau AFP, at chaufføren formodentlig vil anke dommen.
Forsvarsadvokaten for den dømte fortæller til det franske nyhedsbureau AFP, at chaufføren formodentlig vil anke dommen. Foto: Scanpix/arkiv


Tirsdag faldt dommen i en voldtægtssag fra Indien, der siden december sidste år har påkaldt sig opmærksomhed fra hele verden.

En tidligere chauffør fra det taxalignende selskab Uber, blev dømt for blandt andet at have voldtaget og bortført en 25-årig kvinde i Indiens hovedstad, New Delhi, den 5. december sidste år.

Forsvarsadvokaten for den dømte fortæller til det franske nyhedsbureau AFP, at chaufføren formodentlig vil anke dommen.

- Jeg skal vide, på hvilket grundlag min klient er blevet dømt. Efterforskningen af sagen har været meget mangelfuld, siger advokaten, Dharmender Kumar Mishra.

Manglende baggrundstjek

I forbindelse med anholdelsen sidste år udtalte special-kommissær Deepak Mishra fra det indiske politi kritik af Uber for overfaldet. Han påpegede blandt andet, at et obligatorisk baggrundstjek af chaufføren ikke var foretaget.

Voldtægten skete samtidig med, at det USA-baserede Uber, der lægger stor vægt på sikkerhed og moderne teknologi, forsøgte at indtage det indiske marked.

Kvinder i Indien og i New Delhi i særdeleshed er ekstremt fokuserede på sikkerhed efter en lang række gruppevoldtægter, der har skabt global vrede og forfærdelse.

Det hastigt ekspanderende Uber-koncept blev grundlagt i 2009 og tilbyder kørsel via en app til mobiltelefoner. Private bilejere tilbyder at samle personer op på gaden og køre dem til en i forvejen aftalt destination.

Konflikter verden over

App'en har dog flere steder ført til konflikter med de eksisterende taxiselskaber. Blandt andet har Trafikstyrelsen i Danmark meldt taxi-konceptet til politiet, efter at Uber blev introduceret herhjemme midt i november sidste år.

I Singapore må det amerikanske hyrevognssystem ifølge en lov kun benytte taxaer og chauffører med licens, og information om takst og andre tillæg skal være tydelig for kunden.

I byer som Barcelona, Bruxelles og Berlin er tjenesten forbudt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.