Taxabranchen har mistet tålmodigheden med lovgiverne og har i dag holdt demonstration på Christiansborg Slotsplads i København for at få dem til at skride ind mod det, de ser som urimelig konkurrence fra det taxalignende selskab Uber.
Men den taler for døve ører, når det gælder erhvervsordfører for Liberal Alliance Joachim B. Olsen, der er begejstret kunde hos Uber:
- Jeg bruger Uber hele tiden, og er meget tilfreds. Jeg har kun gode oplevelser med selskabet, siger Joachim B. Olsen, der i dag var nede på slotspladsen for at tale med de demonstrerende taxafolk, men dog ikke rigtig fik ørenlyd - se dem råbe 'fuck' til ham her.
Alternativ vej til arbejdsmarkedet
For Joachim B. Olsen er det kun et plus, at Ubers chauffører ikke er fuldtidsansatte professionelle, men for manges vedkommende folk, som vil tjene lidt ekstra eller har svært ved at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.
- Jeg har for eksempel kørt med to somaliske kvinder, som jeg går ud fra var søstre. Netop personer, som kunne have svært ved at komme ind på det almindelige arbejdsmarked. Og hvorfor skal det også være så svært at få lov til at køre folk rundt? Jeg kører selv rundt med børn, venner og andre. Det er jo ikke det mest komplicerede i verden, siger han.
Ny form for service
At det nye fænomen truer chauffører, der er afhængig af deres indtægt som fuldtidschauffører, er ifølge erhvervsordføreren et vilkår, de må leve med.
- Masser af brancher bliver udfordret hele tiden af nye måder at levere service på. Vi lever i en markedsøkonomi, og det er vist kun Enhedslisten, der mener, at det ikke skal være sådan, siger han.
Jeg tror, de betaler skat
Et af de argumenter, som taxabranchen vil råbe politikerne op med, handler om skattebetaling. Taxiførere i Danmark (TID), som har afholdt dagens demonstration, sår kraftig tvivl om Uber-chaufførernes skattebetaling og refererer til hvervemøder hos Uber, hvor beskeden er, at skatbetaling er et spørgsmål om situationsfornemmelse og moral.
Det er et dårligt argument mod Uber, mener Joachim B. Olsen.
- Mit klare indtryk er, at de betaler skat, og det er en ordinær opgave for SKAT at kontrollere, at det sker. Under alle omstændigheder kan vi jo ikke lave et monopol på et område, fordi vi er bange for skatteunddragelse. Vi ved jo som udgangspunkt heller ikke, hvad en frisør og en håndværker bruger henholdsvis sin saks og sin hammer til, siger han.
Lovgivning skal moderniseres
På ét punkt er han dog enig med taxabranchen: Vi har brug for en modernisering af taxalovgivningen, som er fra 1974. Branchen klager over, at den har teknologien til at forbedre servicen, men ikke må bruge den, som Uber gør.
- Hos Uber kan man betale pengeløst, se ruten til destinationen og hvor man kører, ligesom man kan rate både kunder og chauffører. Det synes jeg er god service, siger Joachim B. Olsen.
Overregulering ligner lovløshed
At den etablerede taxabranche verden over er gået på barrikaderne og nogle steder har brugt bål og brand for at forsvare sig mod det uorganiserede Uber er for Joachim B. Olsen ikke noget argument for, at den danske taxabranche har en sag og et behov for beskyttelse.
- De voldsomme episoder, vi har set i forskellige lande, viser jo, at overregulering ligner lovløshed til forveksling, siger han.