43 pct. af danskerne køber varer fra datovarehylder en eller flere gange om ugen viser en ny repræsentativ undersøgelse. Det overrasker to eksperter i to retninger.
Rullepølse nedsat til 5 kr. for en pakke. Mælk til halv pris eller hakket oksekød, der nærmer sig sidste salgsdato.
Datovarehylder er i de senere år skudt op som fast inventar i de danske supermarkeder for at samle et hjørne, hvor kunderne kan gå på tilbudsjagt. Det afhjælper madspild og sikrer, at supermarkedet trods alt kan få nogle af pengene tilbage for de fødevarer, de ellers skulle kassere få dage senere. Men hvor mange danskere benytter sig af den mulighed?
Det har TNS Gallup sat sig for at undersøge i en repræsentativ befolkningsundersøgelse lavet for Landbrug & Fødevarer og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Den viser, at hylderne bliver udbredt brugt. Det skriver foodculture.dk.
Selv om kun 8 pct. af danskerne svinger forbi en datovarehylde 4-5 gange om ugen eller oftere, hvilket naturligvis også kan skyldes at de fleste ikke handler ind så ofte, køber 43 pct. af danskerne varer fra en datohylde en gang eller oftere i løbet af ugen.
Overrasker to eksperter i to retninger
Den erfaring deler vandene hos to eksperter, der begge er overraskede, men i hver deres retning.
- Det overrasker mig, at det er så udbredt, som det tilsyneladende er, lyder det fra Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer og tilføjer:
- Jeg tænker, at det først og fremmest afspejler forbrugernes stigende ønske om at mindske madspild. Vi ser også fra andre undersøgelser, at en faktor som friskhed får mindre og mindre betydning for forbrugerne. Mange tænker - hvad kan jeg selv gøre?
Og at købe fødevarer, der er tæt på udløbsdato er en god og konkret ting. At man sparer penge er en yderligere gevinst og betyder, at man ikke føler sig snydt."
Anderledes lyder det fra Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad:
- Det overrasker mig, jeg troede faktisk, der var langt flere danskere, der købte datovarer. Især med det meget stærke fokus på madspild hos detailhandlen samt de mange tilbud om datovarer i supermarkeder.
Særligt de unge går foran
Et kig i TNS Gallups undersøgelse på, hvilken del af danskerne der trækker læsset, viser, at særligt de unge går foran. 50 pct. af unge mellem 18-35 år vælger varer fra datovarehylden 1 gang om ugen eller oftere, mens det samme gælder for 41 pct. af de 36-59 årige og 40 pct. af de danskere, der er 60 år eller ældre.
En umiddelbar forklaring kunne oplagt være, at de unge har færre penge imellem hænderne, og det bliver også bakket op andetsteds i undersøgelsen, for jo mindre indkomst en person har, jo mere populær er datohylden tilsyneladende også. Således er datohylden allermest populær for personer med en indkomst på under 299.000 kroner om året.
Og den bliver gradvist mindre populær og sjældnere benyttet jo mere folk tjener. Men er det hele forklaringen?
- Man kan ikke komme udenom at unge i høj grad er nødt til at se på de begrænsede penge, de har til rådighed, når de køber fødevarer, siger Marianne Gregersen og tilføjer:
- Men derudover er de generelt hurtigere til at tage nye madspildsinitiativer til sig end ældre. Tag for eksempel madspildsapp'en Too Good To Go, som i høj grad henvender sig til studerende, og som vokser hastigt i udbredelse i øjeblikket.
Ældre er bange for at spise mad tæt på sidste holdbarhedsdato
Hun peger også på, at unge er mere optaget af bæredygtighed end ældre og netop fordi spild af mad har et højt CO2-aftryk, er det et oplagt sted at sætte ind. Den opfattelse deler Selina Juul og tilføjer et interessant perspektiv:
- Tidligere undersøgelser vi har lavet i samarbejde i samarbejde med Landbrug & Fødevarer peger faktisk på at mange ældre er bange for at spise mad, der nærmer sig sidste holdbarhedsdato. Måske på grund af for dårlig oplysning, måske fordi de er bange for at blive syge, hvilket jo er uden grund, siger Selina Juul
Fersk oksekød er topscorer på datovarehylder
Et kig på, hvad folk samler op fra datovarehylden viser, at fersk oksekød suverænt er den vare flest forbrugere køber fra datohylden. Derudover er de mest populære varer, der ryger i kurven kødpålæg, rugbrød, fersk svinekød, ost og fersk kylling.
- Datovarehylder er meget parallelle til en skattejagt, siger Selina Juul til foodculture.dk og tilføjer:
- Jo dyrere mad i den oprindelige kategori, som man finder på datovarehylden, jo mere får man en følelse af, at man har gjort et kup, og fordi kød generelt er dyrt - og den vare som danskerne er mest kede af at smide ud - er det også særligt attraktivt at købe til nedsatte priser, så det hænger meget godt sammen.
Marianne Gregersen tilføjer:
- Det hænger også meget sammen med, hvordan forbrugeren betragter brugbarheden af fødevaren. Altså om fødevaren kan spises med det samme eller om den alternativt kan gemmes til senere. Oksekød er en særlig interessant fødevare, som er relativt dyr, men nem at gemme i en fryser.