Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

tre smilende mennesker
Kendte

Seebach sælger
sin luksusvilla

en mand
Nyheder

Stor udbetaling
til fratrådt spindoktor:
"Vennetjeneste"?

bus i brand
Krimi

LIGE NU:
Brand i bus på motorvej 

mand taler
Nyheder

Dragsted: LA er farlige

mand står ved portræt
Kendte

Andreas Mogensen 
afslørede sig selv 

område ved vand i københavn
Krimi

Turist faldt i vandet:

Reddet op af vakse

borgere  

Nyheder

Kollegium evakueret:

Dybt problematisk 

politibil med påskriften politi
Krimi

Strømpistoler på vej

til politiet 

et par
Kendte

DR-vært skifter

til TV2 

æg i bakker
Mad og drikke

Danske høns skal

redde Norge 

kvinde poserer
Kendte

Saba: Må lukke ned

politifolk går i naturen
Nyheder

Surfere forsvandt:

Tre lig fundet 

Fodboldspillere jubler
Sport

Fodboldklub reddet af lokale

Kasper Hjulmand på pressemøde
Sport

Danmark får tre ekstra spillere med til EM

Den Sorte Diamant set ude fra
Krimi

Fan stjal dokument om dansk filmstjerne

Flaske med olivenolie
Sundhed

Olivenolie trækkes tilbage

flåt på huden
Sundhed

Flåter smitter stadigt flere med farlig virus

Nyheder

Rusland truer Danmark

politibil spærrer vej
Krimi

Motorcyklist dræbt i ulykke

Krimi

Drabsdømt i Mia-sagen knyttes til ny overgrebssag

cykelrytter på landevej
Sport

Optimistisk Vingegaard-chef tror fortsat på Tour-hattrick

Nik & Jay på scenen
Kendte

Så mange millioner tjener Nik og Jay

Nyheder

Kongeparret deltager i fejring

en virksomhed set fra vejen
Nyheder

Konkurs igen - alle ansatte hjemsendt

medicin
Nyheder

Hver tredje på diabetesmidlet Ozempic har ikke sukkersyge

en kæmper i kamp
Kendte

Dansk MMA-kæmper

går ind i politik

Pengesedler og mønter
Nyheder

Regeringen klar
med nyt fradrag

en ladcykel
Nyheder

Yderligere syv
ladcykler tilbagekaldes

en mand på en balkon med udsigt
Kendte

Spindoktor står til
stor milliongevinst

bygning i brand
Krimi

Flammer raserer ejendom

Pengesedler og mønter
Nyheder

Danskere i hundredvis

får stoppet pensionen

en banks facade
Nyheder

Danske Bank scorer igen milliarder på få måneder

Nyheder

Flere og flere huse sættes til salg

Nyheder

Abortgrænsen

hæves til 18. uge

Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Nyheder

Fredag rammer 23 grader

en mand
Nyheder

Glemsom
Boris Johnson afvist

Jørgen Ejbøl
Nyheder

Betaler millionerne

tilbage efter kritik

En politibil og betjente på stedet
Krimi

Politiet afgav

varselsskud

En barnehånd rækker efter en donuts.
Nyheder

Antallet af overvægtige

børn er steget

Amanda Collin i rollen
Kendte

Amanda Collin med i

stor international serie

Troels Lund Poulsen og Michael Hyldgaard
Nyheder

Troels Lund Poulsen:

Ikke et kønt forløb

Pogacar og Vingeggard
Sport

Pogacar krydser fingre for Vingegaard

Frederik og Mary giver hånd med nogle af de fremmødte
Kongelige

Frederik og Mary

kom til undsætning

En mørklødet mand
Krimi

Politiet efterlyser

offer for hadforbrydelse

Julie Christiansen og Ask Hasselbalch på den røde løber.
Kendte

Skuespiller

venter barn igen

Nikolaj Hübbe i smoking
Kendte

Nikolaj Hübbe

stopper

portræt mand
Krimi

Stig Tøfting frifundet

fire personer
Kendte

Klar på endnu en omgang

frederik og mary
Nyheder

Kongeparret: 

Første gang nogensinde

portræt kvinde
Kendte

Fylder 80 år:

Sådan bliver hun fejret

motorvej styrtet sammen
Nyheder

48 personer døde efter

stort kollaps på motorvej

portræt kvinde
Kendte

Julie Berthelsen:

Med i nyt superband

vindmæller
Nyheder

Kraftig vind giver

Ørsted ekstra vind

spillekupon
Nyheder

Nybagt millionær: 
Familien bestemmer ferien

Nyheder

Flere lever

længere med kræft

logo novo
Nyheder

Novo med giga-succes: 

Endnu et vildt overskud

badegæster
Nyheder

DMI: Husk solcreme

- op til 22 grader

logoer sociale medier
Nyheder

Sociale medier gør os syge

menneskemængde
Nyheder

Melodi Grand Prix:

Ingen palæstinensiske flag

Nyheder

Lone Scherfig:

Høster stor ros

portræt mand
Nyheder

Højeste niveau siden 2001

portræt mand
Nyheder

Harvey Weinstein:

Voldtægtssag skal gå om

logo med bogstaver
Helt vildt

Video: Kræftsyg immigrant

vinder næsten 10 milliarder

traktor
Nyheder

29 kvæstet i traktorulykke

portræt kvinde
Nyheder

Von der Leyen:

Starten på en ny EU-æra

menneskemængde i New York
Nyheder

300 propalæstinensere

anholdt i New York

logo bogstaver
Krimi

Løsladt i mørklagt terrorsag

Mand og kvinde
Kendte

Badehotellet samlet igen

portræt mand
Nyheder

Penge skal

trække flere soldater

portræt mand
Kendte

Video: Overrasker

i Løvernes Konge

Nyheder

Nu er det helt slut

Nyheder

Justitsministeren afbryder 1. maj-tale

Lægebil i fart
Nyheder

Tømrer død - faldt ned fra stillads

Nyheder

Stjerner nomineret til Årets Reumert

Side på politibil
Krimi

Skud på politistation:

Betjent frifundet 

Kvinde og præst ved dåb
Kongelige

Prinsesse får ikke en krone

mand med fuldskæg i jakkesæt og slips
Kendte

Bedemanden fra TV:

Så meget har han tabt sig

Nyheder

Partier vil bruge milliard på at forbedre Arne-pension

Mette Frederiksen portræt
Debat

Dyrby: Kære Mette, giv os et kæmpe projekt, der gør os alle stolte