Europæiske piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, filer på flysikkerheden. De føler ikke, at de er i stand til at ændre deres arbejdsgivers ordrer, selvom piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse.
Det skal transportminister, Magnus Heunicke (S), nu forholde sig til i et samråd, mener SF’s arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen.
- Det her er en kæmpe, kæmpe advarsel om, at sikkerheden for passagerer meget vel kan være i fare set i lyset af de forhold, som rapporten beskriver, siger Eigil Andersen.
På baggrund af artikler bragt på Avisen.dk, vil SF'eren spørge, "hvilke overvejelser transportministeren gør sig om sikkerheden i lavpris-flyselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin."
Eigil Andersen vil desuden spørge Magnus Heunicke om, hvad han vil "gøre i EU-sammenhæng for at sikre flypassagerernes sikkerhed i vore dage".
Arbejdsgiveren bestemmer
I den nye rapport fra universitetet i belgiske Gent, fremgår det, at 16 procent af alle europæiske piloter ikke er direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.
LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden
Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.
LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie
Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.
Selskaber presser ansatte
I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor piloterne frygter for flysikkerheden og føler sig pressede af deres arbejdsgivere.
”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…”
LÆS OGSÅ: Piloter frygter for sikkerhed: Her er deres barske hverdag
Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til 18. marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.
"Bullshit"
Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.
- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.
Læs også: Vi vil IKKE indgå overenskomst
Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.
- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis. Det her jo ikke et spørgsmål om Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.
Flyver syg og stresset
Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom eksempelvis ikke tolereres af flyselskaberne. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.
”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem (flyselskaberne, red.) at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.
Hvilke overvejelser gør transportministeren sig om sikkerheden i lavpris-flyselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin på baggrund af en undersøgelse - med svar fra over 6.000 europæiske piloter - der er omtalt i avisen.dk i to artikler onsdag 12. februar 2015?
Hvad vil ministeren gøre i EU-sammenhæng for at sikre flypassagerernes sikkerhed i vore dage, hvor især lavprisselskaber benytter sig af særdeles løse ansættelsesformer og konstante fornyelser af kontrakter med piloter, hvilket ser ud til at være en trussel mod sikkerheden, fordi piloterne i nogle tilfælde er nødt til at møde syge på arbejde og ikke tør påpege sikkerhedsproblemer, fordi de så let risikerer at miste deres job?