Læsere raser over "gimmick": Send en lort til TDC-chefen
TDC's ydmygelser af unge telefonsælgere har udløst vild debat på sociale medier.
Koncerndirektør Carsten Dilling og andre TDC-chefer burde selv have en plasticlortliggende på bordet, mener en læser efter afsløringen af ydmygende arbejdsvilkår i datterselskabet TDC Telco.
Koncerndirektør Carsten Dilling og andre TDC-chefer burde selv have en plasticlortliggende på bordet, mener en læser efter afsløringen af ydmygende arbejdsvilkår i datterselskabet TDC Telco. FOTO: Mads Nissen/arkiv/Scanpix


En plasticlort og en krokodillehat får bølgerne til at gå højt på sociale medier som Facebook og Twitter.

Ifølge TDC er det bare en 'gimmick', som medarbejderne bruger til at drille hinanden med, når det ikke lykkes at få nye kunder på krogen.

Flere medarbejdere oplever det dog som ydmygende at blive udstillet foran kollegerne, og en ekspert i arbejdsmiljø betegner metoderne som regulær mobning.

Læs også: TDC ydmyger unge med plasticlort og håne-hat

1.625 læsere har givet deres mening til kende i en afstemning på Avisen.dk. Og her mener 85 procent, at metoderne er enten ydmygende og krænkende eller vidner om dårlig ledelse.

13 procent lader sig dog ikke forarge. De mener enten, at det bare er for sjov, at det fremmer motivationen, og at den slags drillerier er helt normalt blandt sælgere.

Pisk eller gulerod?

På Facebook får metoderne overvejende hård medfart.

- Usmageligt. Man skal rose sine medarbejdere og ikke 'offentligt' håne eller udstille deres fejl. Det sidste foregår for lukkede døre, hvis man er en professionel leder/ledelse. Rigtig god arbejdslyst, skriver Jens Erik.

Prisen for billig telefoni
  • Smartphones er blevet hvermandseje og vi forlanger lynhurtigt internet overalt. Helst til spotpris.
  • Avisen.dk kigger i denne serie nærmere på industrien bag. Her har konkurrencen aldrig været hårdere, og det sætter løn- og arbejdsvilkår under ekstremt pres.
  • Send tip, ris eller ros til Soren@avisen.dk
UDVID

En anden facebook-bruger opfordrer sine facebook-venner til at sende en lort til direktionen i TDC.

- Det er da ikke sælgernes problem, når de ikke kan afsætte TDC's lorteprodukter, der sikkert kan fås både billigere og bedre andetsteds. Vil jeg selv være kunde hos TDC med disse metoder - bestemt ikke, skriver Dieter.

Det er unge ansatte i Telmore, som hører under datterselskabet TDC Telco, som er blevet udsat for de kreative motivationsmetoder.

Telmore tager til genmæle

Dagen igennem har historien også udløst hed debat på Telmores egen Facebook-side. Her har mobilselskabet lagt deres version af historien ud.

- I en salgsafdeling med mange unge mennesker vil der altid være et naturligt højt energiniveau, og vores medarbejdere er ingen undtagelse. Det fører til tider til gimmicks og tiltag, som de eksempler, der nævnes i artiklen, hvoraf de fleste er igangsat af medarbejderne selv, skriver mobilselskabet til sine følgere.

Læs også: TDC til unge ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret

- Vi kan godt forstå, at eksemplerne set udefra kan misforstås, og vi er i forbindelse med artiklens tilblivelse blevet opmærksomme på, at mindst en medarbejder har følt, at det ikke har været sjovt. ALLE skal føle sig værdsat og velkomne på deres arbejdsplads, og derfor har vi nu, trods protester fra medarbejderne, bedt både dem og teamlederne at stoppe de nævnte gimmicks, lyder det endvidere fra Telmore.

162 personer har 'liket' indlægget, og over 100 har i skrivende stund valgt at kommentere på Telmores genmæle.

Sæt prisen ned, så er det helt okay

Rigtig mange benytter anledningen til at rose mobilselskabets service og de lave priser til skyerne. Blandt andet Lene, som bliver vred over, at nogen skriver noget "grimt om mit teleselskab".

- Ærligt så gider jeg ikke engang bruge tid på at læse den artikel, de har skrevet. Vi er så sygt mange kunder hos jer, som er så tilfredse at lige meget hvad andre siger, så holder vi ved, skriver hun.

Flemming er heller ikke begejstret for, at Avisen.dk har rettet opmærksomheden mod medarbejdernes vilkår i Telmore.

- Nu er det altså svært at se Avisen.dk som en seriøs avis, deres artikler er skrevet som var det skrevet af en praktikant, fyldt med stavefejl. Så dem tager jeg ikke seriøst, når de skriver noget, og det burde I heller ikke Telmore. I gør det super, i skal bare lige sætte priserne på Play ned, skriver han på Facebook.

Jan påpeger, at det ikke handler om Telmores produkt, men om en kritisabel virksomhedsmoral.

- I har en forstilling om at den person som bliver 'hånet' virkelig ligger sig i selen og sparker salget til nye højder. Intet kunne være mere forkert, det er en glidebane og den person er allerede på vej ud, skriver han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.