Armstrækninger og englehop.
Den slags udfordringer bliver unge abonnementssælgere hos Telmore, der er ansat gennem TDC's datterselskab TDC Telco, tvunget til at lave foran deres kolleger, hvis de kommer for sent tilbage fra en pause.
Og går salget sløvt nogle timer, sætter teamlederen en rød ring om sælgernes navne på tavlen.
Sådan lyder det samstemmende i metroxpress fra tre unge abonnementssælgere, der for nylig har sagt op.
Det sker under et år efter, at Avisen.dk først fortalte om ydmygelserne i telegigantens datterselskab.
Her fortalte medarbejdere, hvordan der blev placeret en plastiklort på ens bord, hvis man ikke solgte nok. Andre blev tvunget til at stå op indtil deres næste salg.
Få måneder inden kunne Avisen.dk dokumentere, at medarbejderne i TDC Telco havde fået et ultimatum om enten at sige farvel til tillæg og ansættelsesprivilegier eller at blive opsagt.
I strid med loven
Arbejdsforholdene i TDC Telco er sandsynligvis i strid med arbejdsmiljøloven. Den forbyder nemlig mobning, siger Peter Hasle, professor og ekspert i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet:
- Det er stærkt ydmygende, at medarbejderne bliver afstraffet på den måde foran andre. Det må undre, at TDC's ledelse kan acceptere den slags forhold, siger han til metroxpress og henviser til, den kritik TDC fik i forbindelse med historierne på Avisen.dk.
Formand for HK Service i København René Knudsen kalder arbejdsforholdene i TDC Telco for 'uværdige', når selskabet ikke tegner overenskomst. Det betyder eksempelvis, at der ikke er nogen tillidsrepræsentant, de unge kan hente hjælp hos.
Han påpeger, at det nu er anden gang inden for et år, der er problemer. Det tyder ifølge ham på, at topledelsen i TDC ikke er sig sit ansvar bevidst.
TDC undskylder
Jens Grønlund Nielsen, direktør i Telmore, TDC Group, lover bod og bedring:
- Det er langt over stregen, det, der er sket. Det er jeg også utrolig ked af, men jeg kan kun understrege, at vi nu under min ledelse har indskærpet ledernes måde at agere på på det kraftigste, siger han til metroxpress.