Folkeskolen er ved at koge over af utilfredshed blandt lærerne. Lige nu lægges der skemaer for den nye og længere skoledag, der starter efter sommerferien.
Se her et udpluk af, hvad vrede lærere skriver på Danmarks Lærerforenings Facebook-side.
”Der er mange gode elementer i skolereformen. Men der er flere problematikker. Vedrørende vores arbejdstid: Nej, vi har ikke fri klokken 16. Var det bare så vel,” skriver en lærer og fortsætter.
”Vi skal stadig have forældremøder om aftenen, forskellige sociale arrangementer for forældre samt møder, hvor lærere og pædagoger skal samarbejde. Alt sammen uden for vores arbejdstid."
”Et andet problem er at vi ikke får den fornødne tid til at forberede den gode undervisning, som skolereformen lægger op til," skriver samme lærer.
"Pisse misundelige"
En anden lærer er vred over, at lærernes arbejdstid bliver bundet, fordi de som noget nyt skal forberede sig på skolerne.
”Vi kan ikke selv komme til vores egne børns skole/ hjem samtale og forældremøder. For vi må ikke flexe. Vi må heller ikke selv bestemme, hvornår vi vil holde ferie og eventuelt finde et billigere tilbud, ej heller afholde 6. ferieuge som resten af jer,” skriver hun og fortsætter:
”Nej, der hvor hunden ligger begravet er det faktum, at resten af samfundet har været pissemisundelige på vores sommerferie, og I har ikke haft begreb om, hvad lærergerningen eller jobbet indeholder.”
En tredje lærer taler om at føle sig magtesløs og "sat fuldstændig uden for indflydelse".
En kollega stemmer sådan i:
”Det største problem i folkeskolen er netop, at alle har en holdning til lærernes arbejde og skolens hverdag. Tilliden er væk. Tillid er netop det, lærerne i Finland mærker fra befolkningen, og derfor har de et langt bedre skolesystem.”
De kronede dage er talte
En person påpeger, at lærerne bare har fået deres arbejdstid normaliseret, så den ligner andre offentlige ansattes arbejdstid.
”(De kronede dage er ovre). Og er det ikke her at den rigtige hund ligger begravet?,” lyder det. I indlægget spørger samme person, om ikke reformen kunne tænkes at være en fordel for lærerne frem for en forringelse:
”Lige nu virker det som om, lærerne er i gang med at lave en selvopfyldende profeti: Det bliver helt forfærdeligt! Altså vi andre, der er offentlige ansatte, har de samme vilkår, som I får, og vi er her altså endnu alle sammen.”
Det trækker flere folk til blækhuset.