En ung lærervikar kommer i dag - i et debatindlæg i Politiken - med en opsang på vegne af landets folkeskoleelever. Hun mener, det er uretfærdigt, at eleverne bliver klandret for at blive sejlet agterud fagligt. Det er nemlig svært at blive dygtig, når man har så mange vikartimer, mener hun.
LÆS OGSÅ: Frustreret lærervikar: Hvorfor møder I ikke på arbejde?
Formanden for Danske Skoleelever Miranda Wernay Dagsson synes, det er et relevant indspark, lærervikar Mie Brøggler, kommer med.
“Ja, vi oplever vikartimer som et problem, for eksempel i Københavns Kommune, hvor antallet af vikartimer har været højt. Timerne er ofte ikke ordentligt forberedt, fordi der kommer en vikar, der ikke følger med i pensum, og fordi læreren måske ikke har lagt noget klar til vikaren,” siger Miranda, der blev færdig fra Christianshavns Skole denne sommer.
Ser film eller tegner
Resultatet af tilfældig overlevering og hyppig udskiftning af vikarer kan betyde, at de timer, der vikardækket, dybest set er spildt for eleverne, mener Miranda Wernay Dagsson
“Jeg gik selv i en klasse hvor vi havde meget høj andel af vikartimer. Og dels går man jo glip af den relation, man har opbygget til læreren, som er vigtig i forhold til det faglige. Og så ryger der jo også en del faglighed på, at der som sagt ofte ikke er planlagt noget,” siger hun.
“Det føles som spildtid, når en time går med at man ser en film, der ikke har noget med faget at gøre, eller man tegner det, man har lavet i sommerferien. På den måde når man jo ikke de mål, man har sat sig som elev. Vikartimerne risikerer ofte at blive en slags fritimer, hvor man bare sidder i klassen og ikke rigtigt laver noget,” siger Miranda Wernay Dagsson.
Meningsløse timer
Vikartimer kan ikke undgås, og de kan også godt fungere, påpeger hun. Men det kræver noget robusthed fra vikaren. Og den robusthed er ikke altid til stede, siger elevernes formand:
“Hvis man har en usikker vikar og halvdelen af tiden går med at få styr på klassen og få ro på, så bliver timerne jo lidt meningsløse. En god vikar er en, som har faglige kompetencer, som kan lære os noget og som har sat sig ind i hvad formålet med timen er. Det kan sagtens fungere, hvis den her person kan svare på elevernes spørgsmål og er god til klasseledelse," siger Miranda Wernay Dagsson og understreger, at det jo også kræver, at læreren har overleveret på en ordentlig måde til vikaren.
Problem med disciplin
Hun erkender, at eleverne også selv har et ansvar for at undervisningen i timer med vikarer fungerer optimalt.
“At elevernes faglighed er for lav, kan det skyldes mange ting. Til dels er der det her vikarproblem. Men vi har også et problem med disciplin blandt eleverne og har selv et ansvar. Men der er ingen tvivl om, at hvis andelen af vikartimer er meget høj, så går ud over fagligheden.”