Hobby-motionist? Drop dyre proteinbarer
En lille proteinsnack efter din workout er lækkert - men din krop kan sagtens klare sig uden, hvis du ikke træner hver dag.
Nej, du bliver ikke sund af proteinbarer.
Nej, du bliver ikke sund af proteinbarer. Foto: Dmitry Naumov/free


Det er sundt at motionere, men modsat hvad du måske tror, bidrager sportsprodukter med protein ikke til din sundhed.

De er faktisk slet ikke nødvendige, med mindre at du træner dagligt. Du kan roligt nøjes med at drikke vand og vente til dit næste hovedmåltid med at spise mad, fortæller Lasse Kristian Suhr.

Han er uddannet er cand. scient. i human fysiologi og er forfatter til bogen Sportsernæring, og til daglig underviser han i ernæring og fysisk aktivitet på Professionshøjskolen Metropol.

- Hvis der går 48 timer eller længere i mellem dine træningspas, er der ikke nogen yderligere gevinst i forhold til din restitution ved at spise sportsprodukter i forhold til bare at spise din normale kost, siger Lasse Kristian Suhr til Ritzau Fokus.

Sportsprodukter som proteinbarer og shakes bliver forhandlet i både supermarkeder og fitnesscentre. Går der 24 timer eller mindre mellem dine træningspas, er det vigtigt, at du spiser kort efter træning for at hjælpe musklerne med at restituere - og her kan sportsprodukterne være en god idé, da de er lette at have med på farten.

Men sportsprodukter til den helt almindelige motionist, der træner 3-4 gange om ugen, er ikke nødvendigt.

- Det tolkes som at være et stykke sundt slik, og det er jo nemt at komme til. Men hvis du ikke træner hver dag eller du gerne vil tabe dig, så giver det ingen mening at spise sportsprodukter, siger Lasse Kristian Suhr.

Proteinbarer indeholder mange kalorier og en del sukker. Derfor kan du faktisk ende med at tage på, hvis du indtager flere kalorier, end du lige har forbrændt ved din træning.

Derfor skal du i stedet fokusere på din normale kost - den kan sagtens give dig den næring, du har brug for, fortæller Per Nielsen, der er personlig træner og kostvejleder.

- Efter træning er det vigtigt at opfylde dine glykogendepoter. Det gør du ved at få en masse fibre fra grøntsager, groft brød eller andre fuldkornsprodukter. Protein skal hjælpe med at genopbygge musklerne, og det kan du få gennem magert kød som kylling eller kalkun, og så er det en god idé også at få nogle af de sunde gode fedtsyrer, som man eksempelvis kan få gennem fed fisk, siger Per Nielsen.

Han forklarer, at et ekstra skud protein kan gøre en forskel, hvis du træner op til løb, konkurrencer eller dyrker sport på højt plan, men for den almindelige motionist er det spild af penge. Han anbefaler i stedet, at du spiser en sund og varieret kost, så du får protein naturligt gennem maden. Så slipper du også for at købe dyre snacks i dyre domme.

Fakta: Det her kan du spise for at få protein

- Chili con carne

- Fuldkornsrugbrød med æg og rejer

- Quinoa-salat med tun

- Kyllingesalat med skyr

- Skyr med nødder og frugt

- Andre retter med kød, fisk, æg, tørrede bønner og linser, fjerkræ eller magre mælkeprodukter

Kilde: Vorespuls.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.