Når kaffen skal betales, behøver du sandsynligvis hverken at finde kontanter eller dankort frem.
I stedet bliver det i stigende grad muligt at hive smartphonen op af lommen og overføre prisen via mobilbetalingsløsninger.
Mange danskere benytter sig allerede af den populære app MobilePay, men de mobilbegejstrede forbrugere skal måske også til at få installeret konkurrentens app.
I hvert fald peger udviklingen på, at Swipp stormer frem som betalingsløsning i de danske butikker.
Swipp kan nu fortælle, at de har over 5000 butikker tilknyttet, der aktivt benytter betalingsløsningen. Hver uge kommer 200 nye til. Til sammenligning fortæller MobilePay, at de har 3700 aktive salgssteder tilknyttet.
Hos Swipp forklarer direktøren populariteten hos de private erhvervsdrivende med, at man sidste efterår hævede grænserne for, hvor mange penge der kan overføres ad gangen.
- Vi har hævet beløbsgrænsen fra 3000 kroner til 10.000 kroner, og det har givet os rigtig positiv feedback fra erhvervssiden, siger Martin F. Andersen til Newspaq.
Og ifølge direktøren hos Dansk Detail, Jens Birkeholm, giver det god mening. Han mener nemlig, at den hævede beløbsgrænse er mere brugbar for detailbranchen.
Men det er først og fremmest omkostningerne, der er den vigtigste faktor, når de erhvervsdrivende vælger betalingsløsning, fremhæver Jens Birkeholm.
- Vi er som detailhandlere ikke forelskede i en bestemt betalingsløsning. Vi er forelskede i en lav omkostning, siger han til Newspaq.
Og her kan Swipp måske vise sig at være fordelagtig for de erhvervsdrivende. Prisen for oprettelsen af Swipp erhverv og modtagelsen af penge er nemlig gratis, i hvert fald indtil videre.
Til sammenligning koster det hos konkurrenten 1000 kroner at oprette MobilePay erhverv. Og der skal betales et transaktionsgebyr på en procent af transaktionsbeløbet, dog maks fem kroner.
Men for de priser får erhvervskunderne til gengæld flere funktionaliteter med i pakken, påpeger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank.
Han fremhæver services som salgsstatistikker, automatisk kontotømning og udvidet transaktionsoverblik som noget MobilePays erhvervskunder får del i.
Konkurrencen med Swipp tager MobilePay også ganske afslappet.
- Det er glimrende, at Swipp vokser på erhvervsområdet. Der er god plads til begge løsninger. For os er det helt centrale dog, at vi med over 1,9 millioner aktive brugere er meget attraktive for dansk erhvervsliv, og at vi ser vores omsætning i butikkerne vokse måned for måned, siger Mark Wraa-Hansen og understreger, at over 10.000 virksomheder er i gang med at blive MobilePay Business kunder.
Hos detailbranchen tror man også, at fremtiden har plads til begge betalingsformer.
- Jeg tror, vi skal vænne os til at se mange forskellige betalingsløsninger. Swipp og MobilePay er bare en af dem, siger Jens Birkeholm.
Newspaq
MobilePay og Swipp er gratis at downloade og bruge for privatkunder.
Med MobilePay kan du overføre op til 1500 kroner om dagen.
Med Swipp kan du overføre op til 10.000 kroner om dagen.
Swipp er et samarbejde mellem 81 pengeinstitutter landet over.
Bag MobilePay står Danske Bank.