Fuuck: Sådan tackler du din lyst til at smadre computeren
Når redskaberne på jobbet ikke fungerer optimalt, bebrejder den enkelte medarbejder ofte sig selv. Vi giver dig fire gode råd til, hvordan du lægger problemerne fra dig.
Colourbox


Når omkring hver fjerde medarbejder dagligt må kæmpe med computere, der ikke kører optimalt, eller maskiner, der bryder sammen, er der stor risiko for, at den enkelte medarbejder tager skylden og ansvaret på egne skuldre.

Sådan lyder det fra lektor og arbejdsmarkedspsykolog Einar Baldvin Baldursson fra Aalborg Universitet.

- Når redskaberne ikke fungerer ordentligt, bebrejder den enkelte ofte sig selv. Selv når man ved, at teknologien sætter grænser for, hvad der kan nås, er den implicitte antagelse, at dette kan skyldes, at man ikke ved nok, siger Einar Baldvin Baldursson.

De hyppige teknologiudskift, der sker i dag, betyder ifølge arbejdsmarkedspsykologen også, at der ofte ikke når at opstå en egentlig ekspertise på den enkelte arbejdsplads.

- Tidligere kunne man henvende sig til en kollega med egentlig ekspertise og enten få hjælp til at løse problemet eller til at affinde sig med det.  Nu er alle halve novicer, så der er ingen steder at gå hen.

Samtidig betyder det, at der opstår en kultur, hvor medarbejderne er bange for at afsløre sig selv som utilstrækkelige og derfor skjuler over for andre, hvilke problemer de oplever, siger Einar Baldvin Baldursson og understreger, at det er en ond cirkel, der er med til at skabe usikkerhed og stress hos den enkelte.

Han giver dig herunder fire råd til, hvordan du lægger frustrationerne fra dig og undgår at tage problemerne med hjem:


Skab erfaringskulturer
Lad være med at gemme på og ruge over problemer med teknologi. Der skal etableres fælles erfaringskulturer, hvilket også medfører fordele for virksomheden.

 

Fokuser på mål ud fra midler
Lad være med at tro på, at problemer med teknologi er udtryk for egne begrænsninger. Lær at fokusere på det, du når, set i forhold til de muligheder, der er.

 

Luk døren til arbejdspladsen
Lær at lukke døren til arbejdspladsen, når arbejdsdagen er færdig. Husk at ende dagen med at lave en status over, hvordan det er gået, og husk at fokusere på alt, hvad der er godt nok. Alternativet er at overlade erindringen til den automatiske hukommelse, og den husker de negative ting bedst.

 

Nyd livet
Husk, at al den energi, du trækker på i arbejdet, etableres uden for arbejdet. Livet er ikke det værste, man har. Man kan kun blive god til sit arbejde og holde til det, hvis man ikke nøjes med arbejdet.

faktaboks

Hvor lang tid bruger du typisk i løbet af arbejdsdagen på at bøvle med eller vente på computere eller maskiner, der ikke fungerer optimalt?

Intet – det hele fungerer: 10,4 %
Under 15 minutter om dagen: 52,9 %
Mellem 15-30 minutter om dagen: 23,8 %
Ikke relevant, da jeg hverken bruger computere eller maskiner: 4,8 %

Kilde: Wilke A/S for Avisen.dk

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.