Familieterapeut: Ingen skade at købe skoletaske i genbrug
Et enormt fokus på materielle goder gør skolestarten svær for familier med få penge. Ekspert fremhæver at både vel- og mindrebemidlede kan gøre meget for at flytte børns fokus fra ting over til værdier, der ikke handler om penge.
Annette Due Madsen, psykolog og medlem af Børneråddet, ønsker, at forældre ville stå sammen om, ikke at gøre skolestarten til et kapløb om at have den nyeste og smarteste taske. 
Annette Due Madsen, psykolog og medlem af Børneråddet, ønsker, at forældre ville stå sammen om, ikke at gøre skolestarten til et kapløb om at have den nyeste og smarteste taske.  PR-foto


En ”ny” skoletaske købt i genbrug. Det er næppe førstevalget, hvis man har pengene til at gå ud og købe en spritny.

Men ikke desto mindre så Annette Due Madsen, som er psykolog og medlem af Børnerådet, gerne, at forældre stod sammen om at flytte børns fokus væk fra de materielle goder, når skolestarten står for døren.

Det ville være med til at hjælpe børn fra familier med få penge. Som Avisen.dk skriver i dag, er udgifterne til tasker og andet skoleudstyr en stor bekymring i socialt udsatte familier. 

- Det handler om at flytte fokus væk fra de materielle goder og skabe fokus på de værdier, der virkelig betyder noget – fællesskab og at være en god ven. Vi skal opdrage vores børn til at være sociale væsner, og det gør vi blandt andet ved, at de også lærer at begrænse sig og forstå, at ikke alle har de samme muligheder for bare at købe.

Vigtigt med støtte hjemme

Hun medgiver at det er svært og at der efter sommerferien vil være børn, der føler, at deres skoletaske ikke er lige så smart som de andres. Her er det vigtigt, at børnene møder forståelse derhjemme, påpeger Annette Due Madsen:

- Først og fremmest er det vigtigt, at børn har nogen at kunne dele deres frustration over ikke at have den smarte taske eller penalhus, som de andre har, med. Forståelse fra forældre betyder enormt meget for børnenes selvtillid, selvom det ikke ændrer ved, om der er penge til at købe en smart skoletaske.

På den måde kan man hjælpe barnet til at se, at det ikke er de ting, vi omgiver os med, der gør, om man er en god ven og om man har venner, påpeger Annette Due Madsen, der også er formand for Center for Familieudvikling.

Fællesskabet først

Selvom der er støtte at hente på hjemmefronten, og at også klasselæreren gør noget ud af at drage omsorg for de børn, der er kede af ikke at have lige så smarte ting, som de andre elever, ligger der også en stor opgave hos de familier, hvor penge ikke i samme omfang er en mangelvarer.

- Vi skal simpelthen være bedre til at tænke socialt og holde for øje, at det ikke bare handler om vores eget barn. Hvis vi hele tiden køber det nyeste og det smarteste, lærer børn ikke at skulle begrænse sig. Det kommer de fleste børn til at skulle prøve på et eller andet tidspunkt i livet – og det kan de lige så godt lære i skolealderen, siger hun.

Annette Due Madsen lægger ikke skjul på, at også dette er en stor udfordring, der ikke mindst kræver solidaritet på tværs af økonomiske skel, men derfor har hun alligevel en opfordring:

- Vi har skabt et kunstigt behov for ekstremt mange ting i det her samfund. De bedrebemidlede kunne også have godt af at købe ind i genbrug en gang imellem, og på den måde hjælpe til at flytte fokus væk fra, at de værdifulde ting her i livet ikke kun handler om at have de nyeste og de smarteste ting, siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.