Fagbevægelsen har et horn i siden på norske Norwegian, som tusindvis af danskere flyver afsted med hver uge - ikke mindst her i påsken, hvor mange rejser på ferie. Fagbevægelsen er meget utilfreds med, at flyselskabet bruger mange løst ansatte piloter og stewardesser.
Kritikken fra fagforeningerne handler om, at Norwegian i stedet for selv at ansætte piloter og stewardesser direkte hyrer folk ind via såkaldte bemandings-bureauer, som lever af at skaffe personale til flybranchen. I bureauerne må personalet arbejde arbejde for en ringere løn og dårligere vilkår end de direkte ansatte i Norwegian.
- For piloterne betyder den løse ansættelse blandt andet, at der ingen løn er under sygdom og ingen pensionsordning, siger pilot Yngve Carlsen, som er formand for pilotfagforeningen Norsk Cockpitforbund, til Avisen.dk.
Han er meget kritisk over for Norwegians brug af bemandings-bureauer.
- Efter Ryanair er Norwegian blandt de værste, når det gælder forholdene for piloter. Norwegian bruger nemlig i stor udstrækning den samme måde at skaffe piloter på som Ryanair, siger Yngve Carlsen.
Han fortæller, at omkring hver anden af piloterne hos Norwegian arbejder på kontrakt via bemandings-bureauer. De løst ansatte er de piloter hos Norwegian, som arbejder ud fra lufthavne uden for Skandinavien.
Dansk fagforening: Et skråplan
I Danmark ser formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, også med stor skepsis på, at Norwegian bruger bemandings-bureauer.
- Det er et skråplan, når Norwegian, Ryanair og andre flyselskaber laver konstruktioner, så de slipper for de forpligtelser, der normalt hører med, når man er arbejdsgiver. Det dur ikke for arbejdstagerne, at selskaberne kan konstruere sig ud af at betale for eksempelvis pension eller løn under sygdom, siger Thilde Waast til Avisen.dk.
Hos fagforeningen Parat i Norge, der organiserer både kabinepersonale og piloter hos Norwegian, bryder man sig bestemt heller ikke om, at Norwegian gerne flyver med løst ansatte.
- Der er en stigende brug af bemandings-bureauer. Denne udvikling med flere løst ansatte, er vi meget kritiske over for. For meningen med bureauerne er at spare penge, så det betyder dårligere løn- og arbejdsforhold for personalet, siger formanden for Parat, Hans-Erik Skjæggerud, til Avisen.dk.
Han har ligesom Yngve Carlsen indtryk af, at Norwegian ikke holder sig tilbage, når det gælder brugen af løst ansatte.
- Norwegian er gået i front, når det gælder brugen af bemandings-bureauer, og har inspireret andre flyselskaber som SAS og Lufthansa til også at gøre det, siger Hans-Erik Skjæggerud.
Norwegian: Patetisk kritik
Fagforeningernes kritik bliver mødt med hovedrysten i Norwegian. Informationschef for Norwegian i Danmark, Daniel Kirchhoff, peger i et skriftlig svar på, at Norwegian har købt en del af bemandings-bureauet, OSM Aviation. Og at løn- og arbejdsforhold er i orden.
- For nylig offentliggjorde Norwegian og OSM Aviation et kommende partnerskab, som vil integrere OSM Aviation i Norwegian-familien. OSM Aviation har altid og vil fortsætte med at tilbyde fast ansættelse og konkurrencedygtige lokale løn- og arbejdsvilkår til nuværende og fremtidige medarbejdere, skriver Daniel Kirchhoff til Avisen.dk.
Han mener, at fagforeningerne er helt på afveje med deres kritik.
- At fagforeningerne ikke er i stand til at hverve medlemmer på reel vis, men forsøger dette igennem løgne og skræmmebilleder er patetisk, hvilket de fleste forhåbentligt kan se igennem, skriver Daniel Kirchhoff.
Frygtkultur
Ifølge Yngve Carlsen ligger der en potentiel fare i, at piloter er løst ansatte på kontrakt i bemandings-bureauer og ikke direkte ansat i Norwegian.
- Kontrakterne skaber en frygtkultur, hvor piloter for at undgå løntab kan føle sig presset til at gå på arbejde, selv om de er syge. Det kan i sidste ende gå ud over flysikkerheden, siger Yngve Carlsen.
En stor videnskabelige undersøgelse i EU viser, at en del løst ansatte piloter oplever et pres for ikke at indrapportere problemer.
- Frygtkulturen kan også få piloter til at lade være med at indrapportere problemer, fordi de er bange for ikke at få forlænget deres kontrakter, siger Yngve Carlsen.
Daniel Kirchhoff fra Norwegian afviser fuldstændig bekymringen hos Yngve Carlsen.
- Han taler mod bedrevidende. Det er faktisk stik modsat. Vi har registreret, at piloterne, ansat i vores ressource-selskaber, faktisk har en højere rapporterings-frekvens end piloter, som er ansat i et af vores skandinaviske pilotselskaber. Norwegian har sikkerheden som allerhøjeste prioritet, og den går vi aldrig på kompromis med, skriver Daniel Kirchhoff til Avisen.dk.
Ifølge ham er "Norwegians procedurer og rutiner er på flere områder hårdere end myndighedernes krav, og på enkeltområder hårdere end hos vores konkurrenter."
Brud med nordisk model
Yngve Carlsen fra Norsk Cockpitforbund ser brugen af bemandings-bureauer som noget skidt for den nordiske måde at indrette arbejdsmarkedet på.
- Det her med at skaffe personale via kontrakter med bemandings-selskaber er nedbrydende for hele den nordiske samfundsmodel, hvor ansatte normalt kan føle sig trygge og har anstændige forhold. Og hvor der er styr på skattebetaling og social sikring, siger Yngve Carlsen.