Når du sætter dig i et Norwegian-fly, sidder der en pilot i cockpittet, der er dækket af en overenskomst. Eller gør der?
Flyselskabet Norwegian fortæller gerne om, at flyselskabet har overenskomster, så de ansatte har anstændige løn- og arbejdsvilkår.
Men virkeligheden er ikke så flatterende. Det mener man i fagbevægelsen, som skønner, at kun halvdelen af besætningerne i Norwegian er dækket af overenskomster.
- Samlet set er det kun omkring 50 procent af piloterne og kabinepersonalet i Norwegian, som er dækket af en overenskomst. Tommelfinger-reglen er, at det kun er personale baseret i Nordeuropa, der arbejder under en overenskomst, siger Thilde Waast, som er formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer piloter og stewardesser.
I dag er der ifølge Norwegian omkring 5.500 mennesker, som arbejder for selskabet. Hvis halvdelen står uden overenskomst, svarer det til cirka 2.750 mennesker.
Ifølge fagbevægelsen har medarbejdere uden overenskomst generelt ringere løn- og ansættelsesforhold end dem, der er dækket.
Stigende andel uden overenskomst
I den norske fagforening Parat er der blandt medlemmerne piloter og stewardesser fra Norwegian. Her er man også optaget af, hvor stor en del af Norwegians personale, der er dækket ind af overenskomster.
- Jeg frygter, at der i Norwegians personale er en stigende andel, som ikke er omfattet af en overenskomst. Den negative udvikling hænger sammen med, at Norwegian især vokser i sydeuropæiske lande, hvor langt færre melder sig i fagforening, siger Hans-Erik Skjæggerud, som er formand for Parat.
I løbet af dette årti er antallet af piloter, stewardesser og andet personale i Norwegian blevet mere end fordoblet. Fra 2.100 i 2010 til nu omkring 5.500.
Næsten hele væksten er sket uden for Skandinavien, hvor der ikke er samme traditioner for at tegne overenskomster.
Norwegian: Skandinavien er dækket ind
Avisen.dk har bedt den danske informationschef for Norwegian, Daniel Kirchhoff, svare på, om det passer, at kun cirka halvdelen af medarbejderne under Norwegians vinger er dækket af en overenskomst.
Men det kommer der ikke noget svar på fra Daniel Kirchhoff. Han skriver i stedet til Avisen.dk om dem, der er dækket af en overenskomst:
- Norwegian forhandlede sidste år en ny overenskomst for vores skandinaviske piloter på plads, og for godt en måned siden blev der, efter konstruktive forhandlinger med Norwegians kabineselskaber og fagforeningen Parat, underskrevet en aftale for vores kabineansatte i Danmark og Norge. Endvidere har vores medarbejdere i Sverige og Finland overenskomst igennem OSM Aviation (bemandings-bureau, red.).
Fagforening: Gå i dialog
Thilde Waast fra FPU fastholder sin kritik af, at der mangler overenskomster for personale uden for Skandinavien.
- Norwegian forsømmer i den grad at lave overenskomster og aftaler med personale uden for Skandinavien. Jeg er forundret over, at en stor skandinavisk virksomhed ikke arbejder på at sikre ordnede forhold, når man arbejder uden for Skandinavien, siger Thilde Waast.
Hun peger blandt andet på Norwegians forhold til piloter i Spanien.
- Det ville være godt, hvis Norwegian også uden for Skandinavien gik frivilligt i dialog med fagbevægelsen. Men det sker ikke. I Spanien for eksempel har den spanske pilotforening i årevis forsøgt uden held at komme i dialog med Norwegian, siger Thilde Waast.
Norwegian siger gerne 'hola'
Norwegian taler gerne med fagforeninger, lyder budskabet fra Daniel Kirchhoff fra Norwegian.
- Vi har igennem årene haft et godt samarbejde med forskellige fagforeninger, hvori vores medarbejdere i selskabet er organiseret, og det vil vi fortsætte med i fremtiden, skriver Daniel Kirchhoff og fortsætter:
- Både i England og Spanien samt på langdistance-baserne har der været tiltag til lokal organisering, og er det et ønske fra medarbejdernes side, så forholder vi os selvfølgelig positivt til dette.