Det er en kamp, som kun kan tabes, når fagforeningerne forsøger at sætte sig op imod dårligere arbejdsvilkår i luftfartsbranchen med strejker og sympatikonflikt.
Man kan ikke føre en isoleret arbejdskamp på et område, der er så globaliseret, siger flere eksperter nu til Avisen.dk.
- Kampen er tabt på forhånd. Det er bittert som dansker at måtte sige det her, men man kan sagtens kæmpe for at bevare den danske model – det giver bare ingen mening, hvis man ønsker at bevare de her nordiske virksomheder og arbejdspladser, siger Jacob Pedersen, der er analytiker hos Sydbank og ekspert i luftfartsbranchen.
Luftfartsbranchen er for tiden ramme om adskillige konflikter og tovtrækninger mellem ansatte og selskaber. 700 piloter i Norwegian strejker lige nu, blandt andet fordi de frygter at blive overført til datterselskaber med dårligere kontrakter. De danske fagforeninger Serviceforbundet og 3F har meldt sig klar til at starte en sympatikonflikt.
Også i SAS har der for nylig været arbejdsnedlæggelser, og Ryanair og fagbevægelsen er i gang med at kridte banen op til de første slag i arbejdsretten.
LÆS OGSÅ: Munter fly-boss har ikke meget at grine af.
Kreative og finurlige kontrakter
Jacob Pedersen sammenligner situationen med udflytningen af industri-arbejdspladser til Østeuropa og Fjernøsten. Fagbevægelsen kan intet stille op, for så flytter arbejdspladserne.
- Det er jo en industri, der på alle måder opererer på tværs af landegrænser. Det har været muligt at opfinde en masse kreative, finurlige kontraktformer, som man kan ansætte medarbejdere på, så det bliver meget billigt, siger han.
Og hvis man skal ændre på situation, kræver det politisk indblanding på Europæisk niveau.
- Det ser ikke ud til, at politikerne har tænkt sig at skride ind. Derfor har man et ræs mod laveste fællesnævner på arbejdsvilkårene, slår Jacob Pedersen fast.
Medarbejdere uden indflydelse
Ifølge analytikeren står det tydeligt frem, at for luftfartsselskaber, som har succes i Europa, er et af kriterierne, at man forsøger at holde medarbejderne uden for indflydelse.
- Det stemmer ikke ligefrem overens med den danske eller nordiske model, siger Jacob Pedersen.
LÆS OGSÅ: Danskerne blander sig: Vil sympatistrejke med piloter.
- Samlet set sætter det virkelig pres på den danske model. For som forbrugere stemmer vi ikke med fødderne. Ryanair er succesfulde, fordi folk køber deres billetter, siger han.
International arbejdskamp er urealistisk
Og samme dystre toner lyder fra ekspert i arbejdsmarked ved Aalborg Universitet, Jørgen Stamhus.
- I teorien skulle der være en international arbejdskamp, hvis de ansatte skal have noget at forhandle med. Men det er ikke særlig realistisk. Der er jo nok nogle piloter i Spanien, Litauen eller andre steder, der ikke har behov for at være solidariske med norske og danske piloter, som tjener meget mere end dem, siger han.
Faktisk har piloterne fra lande med lave lønninger en fordel i udviklingen og kan håbe på at se lønstigninger, for der kommer en stigende efterspørgsel på deres ydelser, vurderer forskeren.
Men så længe lønningerne er så forskellige, som de er, er det urealistisk med et internationalt samarbejde, og derfor er det op ad bakke for fagforeningerne.
- De har ikke rigtig noget at vinde. Det overordnede billede er et pres på omkostningerne, og det skal flyselskaberne hele tiden tilpasse sig. Hvis fagforeningerne strejker og bremser virksomhedernes forsøg på at få omkostningerne ned, så kan de til sidst stå med en fyreseddel i hånden, siger Jørgen Stamhus.
LÆS OGSÅ: Norwegians nye datterselskab lå klar.
Konkurrence presser overskuddet ned
Arbejdsmarkedsforskeren forklarer, at i gamle dage, hvor SAS havde en form for monopol og et stort overskud, kunne de ansatte forhandle for at få en større del af overskuddet. Men når konkurrencen presser overskuddet ned, er der ikke de samme muligheder. For så må selskabet lukke, hvis det ikke kan tilpasse sig.
- Det kan ikke lade sig gøre, at bevare nogle løn- og arbejdsbetingelser, som gjaldt under nogle andre konkurrencebetingelser, slår han fast.
Det betyder dog ikke, at det er umuligt at have fagforeninger og kollektive overenskomster i flybranchen, mener Jørgen Stamhus. Men blandt andet på lønnen vil de være nød til at bøje sig for det internationale pres.