Når Ryanair begynder at flyve fra København den 18. marts, har fagbevægelsen varslet strejke og blokade, fordi det irske lavprisselskab ikke vil tegne overenskomst for sine ansatte. Først skal de to parter dog mødes i Arbejdsretten for at få afgjort, om fagbevægelsen må udføre en konflikt efter de danske regler.
Ryanair fast i, at de som et irsk selskab skal følge irsk lovgivning, og at en dansk konflikt vil være ulovlig.
Men advokat i arbejdsret Peter Breum vurderer, at fagbevægelsen har de stærkeste kort på hånden i den sag.
- Jeg tror, at den danske arbejdsret vil anerkende LO's ret til at udføre en konflikt, og så vil der blive etableret sympatikonflikter, der kan sætte en stopper for bagagehåndtering, brændstof til Ryanairs fly med mere, og så er det umuligt at operere et fly, siger han til dr.dk.
Ryanair vil etablere en base i København, og det betyder, at nye medarbejdere skal bo i Danmark.
Men luftfartsselskabet, som er kendt for at afvise enhver forhandling med fagforeninger, har tænkt sig at bringe sagen for EU-domstolen, hvis de skulle blive tvunget ud i en konflikt på det danske arbejdsmarked.
- Den danske model, hvor man dybest set kan afpresse folk til at indgå kollektive aftaler, de ikke ønsker, og bogstaveligt talt ødelægge folks forretning, det er helt sikkert ikke i overensstemmelse med EU-reglerne, har Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, sagt til DR Nyheder.
Peter Breum spår dog ikke Ryanair gode chancer i den sag.
- Jeg tror, at Ryanair får svært ved at få sagen for EU-domstolen. Det sker kun, hvis Arbejdsretten mener, at de direktiver, man vil påberåbe sig, er uklare på en eller anden facon, siger Peter Breum, der er advokat i arbejdsret for Elmer & Partnere.