Det iskolde forhandlingsklima mellem de skandinaviske piloter og Norwegian tøede i går så meget op, at man kunne afslutte den 11 døgn lang strejke.
Og hvem vandt så? Tja, de store sejrherrer kan man ikke udråbe, men i hvert fald hev lavprisselskabet et meget vigtigt stik hjem. Det siger senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen til Avisen.dk.
- På det kardinalpunkt, hvor jeg forventede, at her kommer man ikke til at give sig, der har de ikke givet sig. Piloterne skal ansættes i datterselskaber rundt om i Europa, og det muliggør den ekspansion, Norwegian er i gang med. Der er jo bestilt fly for 100 milliarder kroner.
Kan fastholde lokale vilkår
Norwegian vil åbne mange nye ruter i eksempelvis Øst- og Sydeuropa, og det har været afgørende for selskabet at kunne ansætte piloter på lokale vilkår.
- Hvis man skulle have piloter på nordiske vilkår på eksempelvis en rute mellem Krakow og Prag, så ville man få alvorlige problemer med at tjene på den ekspansion, siger Jacob Pedersen.
LÆS OGSÅ: Kendt tv-vært om Norwegian: Discount-lort
Han vil dog heller ikke udråbe piloterne til tabere i striden. De har fået tre års jobgaranti, som betyder, at de ikke behøver være nervøse for at blive flyttet til baser uden for Skandinavien. Det giver dem den binding til moderselskabet, som de ønskede, men altså kun i en treårig periode.
- Der er ikke mange industrier, hvor ledelsen ville strække sig så langt og slet ikke i en industri, der er så omskiftelig, så jeg vil mene, at piloterne er kommet ok ud af det her, siger Jacob Pedersen.
Ro på for piloter - men kun i tre år
Også den fælles forhandlingsret er en del af aftalen. Det er dog svært at sige, hvor stor en styrke den bliver for piloterne i fremtiden, mener Jacob Pedersen.
- De har stået meget hårdt på den fælles forhandlingsret og kommer også til at bruge den. Men når du kigger på SAS, så har de jo forskellige fagforeninger. Så det her er måske nok en ret, men flybranchen er under så stor forandringer. Piloterne kan have vidt forskellige interesser i forskellige lande.
Tilbage står en flok piloter, der kun de næste tre år kan være rolige i forhold til deres løn- og arbejdsvilkår og et lavprisselskab, der er hårdt såret efter 11 døgn, hvor flyvningerne i Skandinavien har været lammet, og hvor 200.000 passagerer er blevet generet.
Nordmænd: Vi holder med Bjørn Kjos
Og Norwegian får det svært. Selskabet har ikke fået de ønskede ændringer i piloternes arbejdstid og fleksibilitet og kan derfor heller ikke skære udgifterne så meget ned som ønsket.
LÆS OGSÅ: Munter fly-boss har ikke meget at grine af
- Det næste år bliver ekstremt vigtigt for Norwegian. Med omkostninger på op mod en halv milliard kroner til den her strejke, starter de opstigningen under vand, siger Jacob Pedersen.
Der er dog ingen tvivl om at Bjørn Kjos vil kæmpe indædt for at komme ind i kampen igen.
- Det her handler om følelser. Norwegian er Kjos’ livsværk. Han ejer stadig 20 procent af selskabet. Han har bygget det op fra bunden og kan se, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Og noget, han kan se ikke fungerer, er når medarbejderne får for stor indflydelse, siger Jacob Pedersen.
Spørger man nordmændene, holder de med Bjørn Kjos. Ifølge en ny meningsmåling, som TV2 News refererer, siger næsten hver anden (49 procent), at de har sympati med Norwegian og Kjos. 29 procent er på piloternes side.
Piloterne fraviger deres hovedkrav - ansættelse i moderselskabet Norwegian Air Shuttle
De får til gengæld tre års jobgaranti, hvor de ikke kan flyttes til baser uden for Skandinavien
Piloterne får også fælles forhandlingsret og er sikret ensartede lønaftaler i Skandinavien
Norwegian skal til gengæld ikke længere garantere en fast ydelse til pension, men piloterne går over til såkaldt indskudspension, hvor der betales ind på en pensionsordning
Piloternes forsikringsordning, der blandt andet sikrede dem et stort millionbeløb, hvis de mistede deres flylicens (Loss of License) bliver forringet