Munter fly-boss har ikke meget at grine af
Normalt bobler han af latter. Men i disse dage er Norwegians topchef Bjørn Kjos i en situation, hvor det bliver stadig sværere at se det sjove.
Bjørn Kjos, topchef for Norwegian, er normalt en munter fyr. Men de seneste dages omfattende pilotstrejke koster ham mange millioner og er ødelæggende for selskabets image.
Bjørn Kjos, topchef for Norwegian, er normalt en munter fyr. Men de seneste dages omfattende pilotstrejke koster ham mange millioner og er ødelæggende for selskabets image. Sophia Juliane Lydolph, Scanpix/arkiv


Han er kendt for at være munter og jovial, nordmanden Bjørn Kjos. Den administrerende direktør for Norwegian, der lige nu er under massivt pres på grund af en pilotstrejke, ledsager mange af sine sætninger med latter.

Som da han i sommeren 2013 i et større portrætinterview med Politiken blev spurgt, hvordan han er nået så langt med Norwegian:

- Mye flinke folk. Ha, ha, ha. Og så har det været for dyrt at flyve. Vi har gjort det billigere. Ud over det er det kompliceret. Ha, ha, ha.

Men folkene er ikke så flinke længere, og endnu mere kompliceret er det også blevet.

For de skandinaviske piloter er genstridige. De vil ikke flyttes over i et andet selskab, fordi de frygter, at deres løn- og arbejdsvilkår ryger ud på en gevaldig rutsjetur, og i øjeblikket forårsager de Norwegian enorme tab, fordi de nægter at sætte sig i cockpittet.

"En cirkusartist"

Den 68-årige Bjørn Kjos er kendt som en driftig og kreativ forretningsmand med et utal af evner. Han er uddannet jurist, har udgivet spionromanen ‘Murmanskaffæren’ og har arbejdet som jagerpilot i det norske luftvåben.

Kjos er en af de fandenivoldske og - hvis man spørger fagbevægelsen - lovlig kreative fly-bosser, der i lighed med Michael O’Leary fra Ryanair, har set muligheder i at tilbyde det rejsehungrende publikum discountløsninger.

I 2002 startede Bjørn Kjos Norwegian og har den seneste tid blandt andet sendt danskere til USA til uhørt lave priser.

Ryanairs mindst lige så farverige topchef Michael O’Leary har kaldt Bjørn Kjos “en cirkusartist.” Men en af dem, der jonglerer med lidt for meget ad gangen.

- I dag forsøger de at bygge en langdistancevirksomhed op med alt for mange udfordringer, og de har samtidig bestilt alt for mange fly, sagde O’Leary sidste år i et interview med det norske medie Dagens Næringsliv, hvor han pegede på, at Kjos fører sig frem som en jonglør, der ikke når at gribe alle tallerkenerne, før de knuses mod jorden.

Men Kjos har råd til at satse både tallerkener, og det, der er dyrere. Han er god for langt over en milliard og er tilmed populær blandt nordmændene.

Han fremhæver Norges skønhed, når han kan. Han elsker de bratte fjelde og friluftslivet, og så er han familiefar. To af de tre børn, som han har med den tidligere stewardesse Gerd, arbejder i Norwegian. Den yngste datter faktisk som pilot. Men hun er, ifølge Berlingskes oplysninger, ikke omfattet af strejken, fordi hun er på barsel.

En bulldozer, men ingen oprydning

Selvom Bjørn Kjos af natur er en optimistisk og glad mand, er den nuværende strejke dog voldsomt ødelæggende for humøret. Ifølge Dagens Næringsliv skulle Kjos indtil videre have tabt 216 millioner på strejken, som han  kalder “tragisk” for de mange passagerer, den rammer.

En af dem, Kjos i disse dage lægger arm med, er Halvor Vatnar - leder af Norwegian Pilot Union. Han har tidligere - over for Politiken -  beskrevet Bjørn Kjos sådan:

“Han elsker spillet og kan lide risiko. Hvis du ikke kan lide risiko, var han aldrig nået dertil. Jeg plejer at beskrive ham som en bulldozer. Han kører gennem skoven og pløjer alle træer ned. Det er nødvendigt med en bulldozer for at rydde skoven, men bagefter skal der lægges grus og asfalt, og det gør han ikke.”






Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.