Fusk med fartskiverne, spirituskørsel og kørsel uden kørekort. De østeuropæiske chauffører, som kører for det danske transportfirma Nordic Transport Group (NTG), har i løbet af de seneste to år været involveret i mindst ti uheldige sager i Danmark, Norge og Sverige.
Men det har ikke afholdt den danske ambassade i Prag fra at hjælpe NTG med at udvide deres virksomhed. Ambassaden har hjulpet NTG med at opstarte datterselskaber i Tjekkiet og Ungarn.
Det fortæller direktøren for NTG East, Jesper Christian Hald, i en video, som Udenrigsministeriet har lagt op på Youtube.
- Vi skulle have en blåstempling og noget tyngde bag, og det gjorde, at det var ambassadens folk, der ringede ud og kontaktede folk, og de første indledende møder blev holdt på ambassaden, siger Jens Christian Hald blandt andet på videoen.
Han oplyser til Avisen.dk, at det var en ydelse, som NTG betalte ambassaden for, og at datterselskaberne i dag er lukkede. NTG har i stedet opkøbt lokale virksomheder i Tjekkiet og Ungarn.
- Men det var ikke ambassadens skyld. Personalet var super professionelle, siger Jens Christian Hald.
23. november 2017
En rumænsk chauffør, som kører i NTG-lastbil med NTG-trailer, bliver dømt til at betale en bøde på 150.000 kroner for at manipulere med fartskiven for at omgå køre- og hviletidsreglerne i Sverige.
20. september 2017
En serbisk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG trailer, kører uden kørekort og har ikke fastspændt godset forsvarligt. Chauffør får bøde på 3.750 svenske kroner.
5. september 2017
En chauffør, som kører med en NTG trailer, kører en kvindelig cyklist ned i Aarhus.
24. april 2017
En lettisk lastbil med NTG-trailer har kørt flere cabotageture i Sverige, end det er tilladt.
25. april 2017
Chaufføren i en litauisk lastbil med NTG-trailer i Sverige har ikke spændt lasten fast, som han skulle ifølge instruktionerne.
26. mart 2017
En 30-årig chauffør fra Litauen, som kører med en NTG-trailer, bliver anholdt for spirituskørsel i Norge, efter han er kørt galt og lastbilen er væltet.
1. november 2016
En makedonsk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG-trailer mangler det lovpligtige førerbevis og har ikke udfyldt sine papirer korrekt. Chaufføren får bøde på 5.200 svenske kroner. Traileren bliver stående og NTG skal sende en ny chauffør, men den samme chauffør kommer tilbage efter traileren, får den sat forkert på og taber den midt på motorvejen. Chaufføren får igen en bøde på 5.200 for at køre ulovligt i Sverige.
26. september 2016
En makedonsk chauffør i bulgarsk lastbil med svensk registreret NTG-trailer og med visum i Tjekkiet har kørt i Sverige i seks uger i træk, selvom det kun er lovligt for udenlandske lastbiler at køre i landet i syv dage, før de igen krydser grænsen. NTG betaler bøde for ulovlig cabotagekørsel.
15. februar 2016:
NTG dømmes for medvirken til ulovlig cabotagekørsel i Danmark og får en bøde på 15.000 kr.
Kilde: Det danske medie Lastbilmagasinet.dk, ekstrabladet.dk, det svenske medie Tidningenproffs.se og det norske medie Hallingdolen.no
UDVID
Vækst og beskæftigelse i Danmark
Det er ambassadernes opgave at hjælpe danske virksomheder i udlandet, forklarer Stig Fugl Lund, som er leder af handelsafdelingen på den danske ambassade i Prag.
- Ambassaderne hjælper danske virksomheder i deres internationaliseringsbestræbelser for derigennem at skabe vækst og beskæftigelse i Danmark samt for at styrke deres internationale konkurrenceevne. Det er også tilfældet i NTG-sagen, skriver han i en mail til Avisen.dk.
Stig Fugl Lund ønsker ikke at svare på, hvordan det skaber vækst og beskæftigelse i Danmark, at NTG opretter datterselskaber i Tjekkiet og Ungarn. Det spørgsmål vil SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, gerne have svar på.
- Jeg vil spørge udenrigsminister Anders Samuelsen om, hvad baggrunden er for at understøtte et firma, som i Danmark er kendt for at give priser langt under niveau, og hvilke konsekvenser det kan få for den danske vognmandsbranche, siger Karsten Hønge.
NTG har tidligere gjort sig bemærket ved at tilbyde vognmanden Michael Rasmussen så lave priser, at han umuligt ville kunne give sine chauffører en ordentlig løn, hvis han kørte for NTG.
NTG's direktør, Jesper E. Petersen, har over for Avisen.dk erkendt, at det ikke er muligt for en vognmand at ansætte chauffører til overenskomstmæssige lønninger til de priser, som NTG tilbyder.
Den lave løn til NTG's chauffører er ifølge en svensk professor en del af forklaringen på de mange lovovertrædelser.
Betaler skat i Danmark
De vognmænd, som NTG har kontrakter med, har stort set kun udenlandske chauffører ansat, oplyser Jens Christian Hald fra NTG East. Alligevel mener han, at ambassadens hjælp til NTG bidrager til vækst og beskæftigelse i Danmark.
- I høj grad, for deres hjælp skulle gerne optimere vores forretning, vi betaler skat i Danmark og har vores personale ansat i Danmark, siger han.
NTG har ifølge Jens Christian Hald omkring 2.500 lastbiler kørende på de europæiske veje. NTG ansætter ikke chauffører, men har primært kontorpersonale.
Af NTG's 750 ansatte arbejder omkring 250 ifølge Jens Christian Hald i Danmark. I 2016 betalte NTG omkring 17 millioner kroner i skat i Danmark.
23. november 2017
En rumænsk chauffør, som kører i NTG-lastbil med NTG-trailer, bliver dømt til at betale en bøde på 150.000 kroner for at manipulere med fartskiven for at omgå køre- og hviletidsreglerne i Sverige.
20. september 2017
En serbisk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG trailer, kører uden kørekort og har ikke fastspændt godset forsvarligt. Chauffør får bøde på 3.750 svenske kroner.
5. september 2017
En chauffør, som kører med en NTG trailer, kører en kvindelig cyklist ned i Aarhus.
24. april 2017
En lettisk lastbil med NTG-trailer har kørt flere cabotageture i Sverige, end det er tilladt.
25. april 2017
Chaufføren i en litauisk lastbil med NTG-trailer i Sverige har ikke spændt lasten fast, som han skulle ifølge instruktionerne.
26. mart 2017
En 30-årig chauffør fra Litauen, som kører med en NTG-trailer, bliver anholdt for spirituskørsel i Norge, efter han er kørt galt og lastbilen er væltet.
1. november 2016
En makedonsk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG-trailer mangler det lovpligtige førerbevis og har ikke udfyldt sine papirer korrekt. Chaufføren får bøde på 5.200 svenske kroner. Traileren bliver stående og NTG skal sende en ny chauffør, men den samme chauffør kommer tilbage efter traileren, får den sat forkert på og taber den midt på motorvejen. Chaufføren får igen en bøde på 5.200 for at køre ulovligt i Sverige.
26. september 2016
En makedonsk chauffør i bulgarsk lastbil med svensk registreret NTG-trailer og med visum i Tjekkiet har kørt i Sverige i seks uger i træk, selvom det kun er lovligt for udenlandske lastbiler at køre i landet i syv dage, før de igen krydser grænsen. NTG betaler bøde for ulovlig cabotagekørsel.
15. februar 2016:
NTG dømmes for medvirken til ulovlig cabotagekørsel i Danmark og får en bøde på 15.000 kr.
Kilde: Det danske medie Lastbilmagasinet.dk, ekstrabladet.dk, det svenske medie Tidningenproffs.se og det norske medie Hallingdolen.no