Den danske transportvirksomhed Nordic Transport Group (NTG) har gjort sig uheldigt bemærket i en række sager, hvor deres chauffører er blevet dømt for spirituskørsel, manipulation med fartskiver, kørsel uden kørekort og ulovlig kørsel i Danmark, Norge og Sverige.
Som Avisen.dk tirsdag kan afsløre, har den danske ambassade i Prag hjulpet NTG med at etablere datterselskaber i Tjekkiet og Ungarn. I den forbindelse afviser direktøren for NTG East, at virksomheden har et problem med sine chauffører.
- Hvis der er chauffører, som har en adfærd, vi ikke kan leve med, så bliver der ryddet op. Men det er ikke noget stort problem. Vi har dygtige chauffører, synes jeg, siger administrerende direktør Jens Christian Hald til Avisen.dk.
Den svenske professor og transportforsker Henrik Sternberg fra universitetet i Lund har påvist, at der er en sammenhæng imellem chaufførernes løn og hvor mange lovovertrædelser, de begår. Han kender godt NTG's mange uheldige sager, men vil ikke kommentere de konkrete sager. Han har dog tidligere sagt til Avisen.dk:
- Økonomisk pres på chaufførerne øger risikoen for, at de begår ulovligheder.
Men den sammenhæng anerkender Jens Christian Hald ikke.
- På ingen måde. Vi presser ikke nogen til at begå regelbrud, siger Jens Christian Hald.
23. november 2017
En rumænsk chauffør, som kører i NTG-lastbil med NTG-trailer, bliver dømt til at betale en bøde på 150.000 kroner for at manipulere med fartskiven for at omgå køre- og hviletidsreglerne i Sverige.
20. september 2017
En serbisk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG trailer, kører uden kørekort og har ikke fastspændt godset forsvarligt. Chauffør får bøde på 3.750 svenske kroner.
5. september 2017
En chauffør, som kører med en NTG trailer, kører en kvindelig cyklist ned i Århus.
24. april 2017
En lettisk lastbil med NTG-trailer har kørt flere cabotageture i Sverige, end det er tilladt.
25. april 2017
Chaufføren i en litauisk lastbil med NTG-trailer i Sverige har ikke spændt lasten fast, som han skulle ifølge instruktionerne.
26. mart 2017
En 30-årig chauffør fra Litauen, som kører med en NTG-trailer, bliver anholdt for spirituskørsel i Norge, efter han er kørt galt og lastbilen er væltet.
1. november 2016
En makedonsk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG-trailer mangler det lovpligtige førerbevis og har ikke udfyldt sine papirer korrekt. Chaufføren får bøde på 5.200 svenske kroner. Traileren bliver stående, og NTG skal sende en ny chauffør, men den samme chauffør kommer tilbage efter traileren, får den sat forkert på og taber den midt på motorvejen. Chaufføren får igen en bøde på 5.200 for at køre ulovligt i Sverige.
26. september 2016
En makedonsk chauffør i bulgarsk lastbil med svensk registreret NTG-trailer og med visum i Tjekkiet har kørt i Sverige i seks uger i træk, selvom det kun er lovligt for udenlandske lastbiler at køre i landet i syv dage, før de igen krydser grænsen. NTG betaler bøde for ulovlig cabotagekørsel.
15. februar 2016:
NTG dømmes for medvirken til ulovlig cabotagekørsel i Danmark og får en bøde på 15.000 kr.
Kilde: Det danske medie Lastbilmagasinet.dk, ekstrabladet.dk, det svenske medie Tidningenproffs.se og det norske medie Hallingdolen.no
UDVID
Der sker jo fejl
NTG er en såkaldt speditionsvirksomhed, som arrangerer transport fra A til B. De hyrer en vognmand til at stå for transporten, som så hyrer en chauffør til at køre lastbilen. Hvis en chauffør overtræder loven, er det derfor chaufføren eller vognmanden - og ikke NTG - der får bøden.
I et enkelt tilfælde er NTG blevet dømt for medvirken til ulovlig såkaldt cabotagekørsel i Danmark. Men i resten af sagerne fralægger NTG sig ansvaret for de lovovertrædelser, som chaufførerne har begået. Også selvom de har siddet i et førerhus, som der står NTG på, og har kørt med en anhænger, som der står NTG på.
- Vi er klare i vores kontrakter om, at love og regler skal overholdes. Nu kender jeg ikke de enkelte sager, men der kan jo være en, der laver en fejl, når han sidder i førerhuset, siger Jens Christian Hald.
Har I nogen indflydelse på hvilke chauffører, jeres vognmænd ansætter?
- I bund og grund ikke, vi vil helst ikke blande os i vognmandsdelen.
Når jeres priser er så lave, laver I så kontrol af, at vognmændene ikke bare ansætter billige og ikke særligt kvalificerede chauffører?
- Det er klart, de er jo vores ansigt ud ad til, selvfølgelig fokuserer vi på kvaliteten.
Men hvad gør I for at sikre kvaliteten af de chauffører, jeres vognmænd ansætter?
- Hvis vi hører noget fra nogen interessenter, så følger vi op på det. Men vi har ikke fingrene nede i materien og kan sige, at det skal være ham her og ikke ham her. Det blander vi os ikke i.
Har I ansvar for kvaliteten af de chauffører, som jeres vognmænd ansætter?
- Vi har ikke ansvar længere end, at vi vil have nogle, der leverer et ordentligt stykke arbejde. Gør de ikke det, så er det klart, så har vi en dialog med vognmanden. Men de driver deres forretning, og vi driver vores.
Der har jo været en del sager, hvor jeres vognmænds chauffører har været involveret i uheldige sager
- Ja, det er jo stærkt uheldigt, det er ikke noget, vi på nogen måde har interesse i.
Hvad gør I så for at forhindre, at de her ting sker?
- Vi har i vores kontrakter med vognmændene gjort det helt klart, at de skal køre efter reglerne. Vores ansatte ved også godt, at der er ikke noget at komme efter, vi kører efter reglerne.
Så det her problem er ikke større hos jer end hos andre virksomheder?
- Det kan jeg simpelthen ikke forestille mig.
Ni bødesager på to år i Skandinavien. Er det et almindeligt og acceptabelt niveau i den her branche?
- Vi accepterer overhovedet ikke sådan noget der. Jeg siger bare, at der sker jo fejl, og vi har omkring 2.500 lastbiler kørende. Hvis du laver den samme søgning på danske vognmænd, så vil der komme rigtig mange frem. Så nej, det er overhovedet på ingen måde noget, vi accepterer.
Kunne I gøre mere for at forebygge?
- Det kan godt ske, vi skal have en tættere dialog med vognmændene.
23. november 2017
En rumænsk chauffør, som kører i NTG-lastbil med NTG-trailer, bliver dømt til at betale en bøde på 150.000 kroner for at manipulere med fartskiven for at omgå køre- og hviletidsreglerne i Sverige.
20. september 2017
En serbisk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG trailer, kører uden kørekort og har ikke fastspændt godset forsvarligt. Chauffør får bøde på 3.750 svenske kroner.
5. september 2017
En chauffør, som kører med en NTG trailer, kører en kvindelig cyklist ned i Århus.
24. april 2017
En lettisk lastbil med NTG-trailer har kørt flere cabotageture i Sverige, end det er tilladt.
25. april 2017
Chaufføren i en litauisk lastbil med NTG-trailer i Sverige har ikke spændt lasten fast, som han skulle ifølge instruktionerne.
26. mart 2017
En 30-årig chauffør fra Litauen, som kører med en NTG-trailer, bliver anholdt for spirituskørsel i Norge, efter han er kørt galt og lastbilen er væltet.
1. november 2016
En makedonsk chauffør i en bulgarsk lastbil med NTG-trailer mangler det lovpligtige førerbevis og har ikke udfyldt sine papirer korrekt. Chaufføren får bøde på 5.200 svenske kroner. Traileren bliver stående, og NTG skal sende en ny chauffør, men den samme chauffør kommer tilbage efter traileren, får den sat forkert på og taber den midt på motorvejen. Chaufføren får igen en bøde på 5.200 for at køre ulovligt i Sverige.
26. september 2016
En makedonsk chauffør i bulgarsk lastbil med svensk registreret NTG-trailer og med visum i Tjekkiet har kørt i Sverige i seks uger i træk, selvom det kun er lovligt for udenlandske lastbiler at køre i landet i syv dage, før de igen krydser grænsen. NTG betaler bøde for ulovlig cabotagekørsel.
15. februar 2016:
NTG dømmes for medvirken til ulovlig cabotagekørsel i Danmark og får en bøde på 15.000 kr.
Kilde: Det danske medie Lastbilmagasinet.dk, ekstrabladet.dk, det svenske medie Tidningenproffs.se og det norske medie Hallingdolen.no