Danmarks sjettestørste fragtfima, NTG, betaler så lidt for at få transporteret gods, at det ifølge flere kilder er umuligt at betale chaufførerne en løn, der lever op til danske vilkår.
Det afslører en mail med priser for fragt, som Avisen.dk er i besiddelse af, og som er sendt til en dansk vognmand.
Det var vognmand Michael Rasmussen, der uopfordret modtog et tilbud fra NTG.
- Jeg blev kontaktet af dem over LinkedIn, hvor de skrev til mig og tilbød mig kørsel for dem. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og ville høre, hvad de kunne tilbyde, men jeg blev meget overrasket over, at de var så langt nede i pris, siger Michael Rasmussen, der er selvstændig vognmand fra Rødovre, til Avisen.dk.
Læs hvad NTG siger til anklagerne her.
Tilbud mangler tusindvis af kroner
I mailen, som NTG har sendt til Michael Rasmussen, fremgår det, at fragtfirmaet tilbyder mellem 6,40 og 6,70 kr. pr. kilometer afhængig af, hvor i Europa turen går hen.
Ifølge Michael Rasmussen er kilometerpriserne dog noget højere, hvis man skal have en chauffør til en dansk overenskomstmæssig løn til at køre ture rundt i Europa.
Ifølge ham ligger priserne på mindst 7,50 og 8,25 kroner pr. kilometer, altså mellem 1,10 og 1,55 kroner højere.
Umiddelbart lyder det ikke af meget, men ifølge NTG så kører deres chauffører mellem 10.000 og 13.000 kilometer om måneden.
Det giver en forskel mellem Michael Rasmussens og NTGs priser på mellem 10.100 kroner og helt op til 23.300 kroner om måneden. Ifølge Michael Rasmussen hænger NTGs priser derfor slet ikke sammen.
Ifølge Michael Rasmussens beregninger, skal hans chauffør køre 12.600 kilometer om måneden, før han giver overskud til forretningen.
Ud fra det kilometerantal giver NTGs priser mellem 80.650 og 84.400 kroner om måneden til Michael Rasmussen. Og det kan ifølge vognmanden ikke hænge sammen, når alle regninger skal betales.
- Mine chauffører er ansat til overenskomstmæssig løn. Det vil sige, at hvis de skal køre eksport til andre lande, så når vi op på cirka 50.000 kroner til løn og sociale udgifter. Derudover kommer udgifter til bilen, benzin og så videre, siger Michael Rasmussen.
De udgifter løber op i cirka 40.000 kroner pr. måned. Det efterlader i bedste fald Michael Rasmussen med et minus på kontoen på mellem 5.600 og 9.350 kroner om måneden, hvis han skulle have sine chauffører til at køre for NTG.
- Når alle regningerne er betalt, skulle jeg også gerne selv have lidt at leve for, og det kan slet ikke lade sig gøre for de priser, NTG tilbyder, siger Michael Rasmussen.
Artiklen fortsætter efter faktaboksen
Michael Rasmussen henvendte sig til Avisen.dk efter vores afsløring af, at speditørvirksomheden NTG Nordic har haft indtil flere sager i Sverige om ulovligheder begået af chauffører, som kørte for NTG Nordic.
Det gjorde han ved at videresende en mail med priser, som NTG Nordic tilbyder vognmændene. De priser skal vognmanden løbende betale udgifter til kørsel, vedligeholdelse af køretøj, løn til chauffør og meget andet for.
Af den samt Michael Rasmussens egne priser fremgår det, at:
NTG Nordics priser ligger mellem 6,40 og 6,70 kr. pr. kilometer afhængig af, hvor i Europa turen går hen.
Ifølge vognmand Michael Rasmussen skal priserne ligge på mindst 7,50 og 8,25 kroner pr. kilometer.
Michael Rasmussens priser er dermed mellem 1,10 og 1,55 kroner højere NTG Nordics priser.
Ifølge NTG Nordic så kører deres chauffører mellem 10.000 og 13.000 kilometer om måneden.
Ifølge Michael Rasmussen skal en dansk chauffør køre mindst 12.600 kilometer om måneden, før forretningen løber rundt.
Ud fra Michael Rasmussens kilometerberegninger giver hans priser en nettoindkomst på mellem 94.500 og 103.950 kroner om måneden.
Ud fra samme kilometerantal giver NTG Nordics priser en nettoindkomst på mellem 80.650 og 84.400 kroner om måneden.
Det giver en forskel mellem Michael Rasmussens og NTG Nordics priser på mellem 10.100 kroner om måneden og helt op til 23.300 kroner om måneden.
Michael Rasmussen højere priser skyldes, at han betaler sine chauffører løn efter dansk overenskomst.
Ifølge Michael Rasmussen betyder det, at en chauffør koster omkring 50.000 i løn og sociale udgifter.
Det efterlader Michael Rasmussen med mellem 30.650 og 34.400 kroner om måneden, hvis han valgte at køre for NTG Nordic.
For de penge skal han afholde udgifter til blandt andet:
· Brændstof
· Forsikringer
· Administrationsudgifter
· Reparationer mm.
Ifølge Michael Rasmussen løber de udgifter op i cirka 40.000 kroner pr. måned.
De samlede månedlige udgifter for Michael Rasmussen løber derfor op i cirka 90.000 kroner.
Det efterlader dermed Michael Rasmussen med et minus på kontoen på mellem 5.600 og 9.350 kroner om måneden.
Hvis han kørte til sine egne minimumpriser, ville han højest have 18.950 kroner til sig selv om måneden, ved at sende sine chauffører på kørsel i udlandet.
UDVID
Straffen rammer sjældent bagmanden
NTG er speditør. Populært sagt betyder det, at det er dem, der arrangerer turene i udlandet for vognmændene, der ejer lastbilerne, og som derefter hyrer chaufførerne til at køre turene.
Hvis en chauffør dømmes for at gøre noget ulovligt som eksempelvis at bryde køre- hviletidsreglerne eller at overskride fartbegrænsningerne, så får både chauffør og hans nærmeste overordnede, vognmanden, bøder.
Men for at få en speditør dømt for medvirken til ulovligheder, kræver det meget klare beviser, og det sker derfor sjældent, at speditører får bøder for ulovligheder.
Det er på trods af, at et estimat fra Godschaufførernes Landsklub, der er en underafdeling af 3F Transport, siger, at det i 85 procent af tilfældene rent faktisk er speditøren, der råder over bilerne.
Læs også: Efter fusk med fartskriver i lastbil: Politikerne skal tage ansvar
Dansk Transport og Logistik, som er vognmændenes og dermed Michael Rasmussens interesseorganisation, anerkender estimatet fra Godschaufførernes Landsklub.
I det her tilfælde vil det altså være NTG, der er speditør, som med meget stor sandsynlighed vil råde over Michael Rasmussens biler, når enten han selv eller hans chauffører satte sig i bilerne for at køre.
Men det har Michael Rasmussen altså pænt takket nej til.
Han har i stedet sendt sin egen pris retur til NTG. Den pris kan ligge hele 1.050 kroner over den daglige pris, som NTG giver. Det kan i realiteten betyde en forskel på over 22.000 kroner om måneden.
- Jeg har ikke lyst til at køre til den pris, de tilbyder at køre for. Det er omkring en måned siden, jeg svarede dem, og jeg har stadig ikke hørt fra dem om min pris, siger Michael Rasmussen.
3F dumper NTGs priser
Ifølge 3F er der luft nok i Michael Rasmussens budget til at betale en chauffør en dansk overenskomstmæssig løn. Det fortæller Flemming Overgaard, der er næstformand i 3F Transportgruppen:
- Ud fra de forsigtige beregninger, vi har, kan det være muligt at betale overenskomstmæssig løn med det skøn vognmanden har lagt i forhold til pris, men der er ikke meget tilbage til uforudsete udgifter, siger han.
Omvendt kritisk forholder Flemming Overgaard sig dog til de priser, som NTG vil have Michael Rasmussen til at køre for.
- Der mangler flere tusinde kroner i betaling pr. måned blot for at sikre, at der ikke er underskud. Endnu værre bliver det ved ture til Italien. Her dækker NTG ikke vejafgift i Italien, og der ydes en mindre betaling pr. kilometer, trods lastbilen kører færre kilometer pr. liter i Italien på grund af bjerge.
Vil du fra det sendte dermed kunne svare ja til, at vi har med en speditør at gøre, der dumper lønnen?
- Ja, der er klart ikke betaling til en overenskomstmæssig løn til chaufføren ud fra den betaling, der er opgivet i det fremsendte, siger Flemming Overgaard.
NTG-priser opfordrer chauffører til fusk
Konsekvensen af prisdumpingen over for vognmanden er typisk, at han ifølge 3F dumper lønnen over for chaufføren. Især østeuropæiske chauffører ofte ses køre til lønninger helt ned til 7.500 kroner om måneden i Danmark.
Derudover registreres der ofte brud på køre- hviletidsregler, som går ud over sikkerheden på vejene.
I den forbindelse har Avisen.dk tidligere omtalt NTG. Det skete senest i forbindelse med, at en rumænsk chauffør blev dømt til at betale en bøde på 113.000 kroner i Sverige, efter han blev taget i at manipulere med fartskriveren og dermed også med køre- hviletidsreglerne.
Det er blot én ud af mange sager, som chauffører under NTGs transporter har været indblandet i i Sverige.
Selvom det er svært at dømme en speditør i et kædeansvar herhjemme, skete det alligevel for NTG i 2016. Her blev de dømt i en sag om ulovlig udlandskørsel.
- Deres priser siger meget om, hvorfor chaufførerne føler sig pressede til at fuske, og der må fuskes for at få tingene til at hænge sammen med de priser, siger Michael Rasmussen.
Hos NTG afviser Jesper Petersen, der er koncerndirektør, pure alle anklager om prisdumping.
- Den danske vognmand og 3F har på ingen måde ret i, at NTG udøver prisdumping. Det kan vi med god samvittighed afvise påstanden om, siger Jesper Petersen.