Det er fredag morgen, og du har lige tappet dig en kop dårlig kaffe fra virksomhedens automat. Du sætter dig foran computeren. Trykker på tændknappen.
Men der sker ikke noget.
Intet.
Nada.
Du kan mærke, hvordan blodtrykket stiger. Det bobler i dig. Du bliver rød i knoppen og gør klar til at eksplodere. Det er oplagt at begynde at smide med mus, tastatur og den skoldhede kaffe. Men der er også en anden løsning.
En ny undersøgelse fra HK viser, at 4 ud af 10 har oplevet computernedbrud på deres arbejdsplads inden for det seneste år. Avisen.dk guider til, hvordan du undgår at gå i sort, når din arbejdscomputer gør det. Og hvordan du håndterer de uforudsete problemer.
3 trin til at stoppe vreden
Ifølge ekspert i følelsesmæssig intelligens og direktør i rådgivningsvirksomheden HUMI, Per Poulsen, er der 3 simple trin, man bør tage, når vreden over computeren begynder at boble:
- Start med at spørge dig selv, hvad du aktivt kan gøre for at få situationen til at fungere. Det giver dig en forståelse af, hvad der ligger i din magt. Det kan være at ringe til support og fejlmelde problemet til din leder. Sæt tingene i gang med det samme.
- Læn dig tilbage, og sig til dig selv, at det er en mulighed. Ifølge Per Poulsen bliver hjernen lukket ned, når vi ser tingene som et problem, mens den bliver lukket op, når vi ser det som en mulighed.
- Spørg dig selv, hvad er det mest spændende eller relevante, du kan arbejde med, nu hvor du har denne mulighed.
De tre trin handler om at skabe en selvkontrol, hvor man retter fokus mod noget, der bidrager med gode ting for en selv og ens omgivelser.
- Nogle vil måske smile af det her, fordi de gør det helt af sig selv, men andre er programmeret til at blive irriteret, og de vil skulle træne sig op til det.
Sådan træner du din kontrol
Bliver du nemt vred er der nogle ting, du kan gøre for at træne dig selv, så du ikke smider tastaturet gennem skærmen.
Per Poulsen anbefaler, at man laver en liste med ting, man kan lave uden computer, såsom: Tag en snak med en kollega, du ikke har talt med længe. Læs en artikel, du har printet ud i forvejen. Sorter og ryd op på dit skrivebord.
- Har du en liste bliver det lettere at gå i gang, forklarer Per Poulsen.
Når listen ligger klar ved siden af computeren, kan man begynde at træne. Ifølge Per Poulsen skal man spille eller lege situationen: Forestil dig computeren ikke virker, du ringer til support, finder din liste og går i gang med den mulighed, it-nedbruddet har givet.
- Det gør du fem gange med fuldt fokus efter hinanden som træning. Det er vigtigt, at du forestiller dig det hele og leger, at du tænder computeren osv. Det er en simpel måde at begynde at udvikle sin følelsesmæssige intelligens, forklarer Per Poulsen.
Han gør opmærksom på, at vrede nemt smitter, så det også kan ramme chefen, it-supporten og kollegaerne i nærheden af én selv. Derfor er det vigtigt for arbejdsmiljøet, at der er styr på vreden.
Sådan håndterer du de uforudsete hændelser
Martin Kirkevang fra Staytrue.dk, har specialiseret sig i det sunde psykiske arbejdsmiljø, og hvordan vi som mennesker trives i hverdagen. Han minder om, at det ikke er ens eget ansvar, når it'en bryder ned, eller der sker andre uforudsete hændelser. Han minder dog om, at man er en del af systemet i virksomheden og har et personligt medansvar for, at tingene ikke bliver værre. Det kan nemt ske, da man smitter hinanden med den måde, man reagerer på.
Han mener, at en del af ansvaret ligger hos ledelsen, der skal være god til at inkludere medarbejderne. Når det uforudsete opstår, er der dog fem ting, du kan gøre som medarbejder:
- Stop op, og forhold dig rationelt til det, du står over for. Træk vejret roligt, og husk, at du er også andet end dit job og stadig er værdifuld som menneske, selvom du ikke er lige så effektiv, som du plejer. Hav tillid til, at der ikke er nogen omkring dig, som gør tingene i ond mening. Der er altid en forklaring bag det, der sker. Og det er det, du skal holde fokus på.
- Søg en løsning på de mest kritiske deadlines, og vurder, hvad der egentlig er vigtigst ifht. de opgaver, du har. Få fortalt, at der er uforudsete problemer til dem, der skal vide det.
- Genovervej din egen indsats, og hvor godt et resultat du kan levere, nu hvor du ikke har de samme muligheder som normalt. Gør det du kan, så godt du kan, og mind dig selv om, at det faktisk er godt nok.
- Tag en pause og undgå at smitte dine kollegaer med stress og negativ energi. Vi påvirker hinanden både via vores kropssprog, ord og måden vi tackler det på. Sig til dig selv, at tingene løser sig, og at det er, hvad der kan ske. Det handler ikke om dig. Træk vejret roligt og forlad evt. det du står i for en kort stund og få noget frisk luft.
- Accepter omstændighederne og giv så slip på de frustrationer, du har. Du kan alligevel ikke ændre det lige nu og her. Når det hele er overstået, så mærk efter, hvad du har brug for at gå i dialog med ledelsen om, ifht. hvordan i fremadrettet kan undgå eller bedre tackle den slags problemer i fællesskab. Stil krav om at blive inddraget på en venlig og positiv måde.
Ifølge Per Poulsen kan man udvikle sin emotionelle intelligens gennem hele livet og flere og flere undersøgelser viser, at den bidrager mere til, at man får succes i sit liv og job end end traditionelle intelligens.
- Det vil sige, at hvis man vil nå sine mål i livet, er det bedre at forstå sig selv, sine tanker og følelser end at være klog i traditionel forstand, siger Per Poulsen.
Du kan se mere om, hvordan du kontrollerer overvældende følelser her.