Der har i årevis været aldersbegrænsning på lumre hjemmesider med hor og lir. Og nu har voksenfiltret også ramt mere uskyldige hjemmesider som Carslberg og YouTube.
Men hjemmesidernes alderscensur er udtryk for overdreven politisk korrekthed, mener Medierådet for Børn og Unge, der påpeger, at aldersgrænsen ligefrem kan have den modsatte effekt.
"Hvis en 13-årig skal i biografen og skal vælge imellem en film for 11 årige eller 15-årige, så kan du være sikker på, at de vælger den sidste," siger sekretariatschef Susanne Boe.
Samtidig siger flere unge, at de ser flot på begrænsningerne - de lyver sig da bare ældre med et museklik.
15-årige Anna Katharina Burkhardt har da heller ikke meget respekt for de dialogbokse, hvor hjemmesiderne beder besøgende opgive deres alder.
"Jeg ved godt, at man skal være 18. Men jeg vil ind på siden lige meget hvad. Og jeg kan jo let komme ind på siden, ved at sige, jeg er 18 år," siger 9. klasseseleven, der blot er én af flere unge Newspaq har talt med.
Hun frygter ikke for konsekvenserne af den lille hvide netløgn.
"Det kunne jo ligeså godt være min mor, som var inde på siden," konstaterer hun.
"Jeg ville foretrække en ren forbrugeroplysning, hvor man informerer om det indhold, siden indeholder, uden at de unge skal medvirke ved at sætte hak i en boks om deres alder. Er de under den opgivne alder, så beder man dem faktisk om at lave en lille lyserød løgn. Det tager jeg afstand fra," konkluderer Susanne Boe fra Medierådet.
Google i Danmark fastholder, at advarslen til de unge på YouTube er lavet for at tage hensyn, og at hjemmesiden netop bedriver forbrugeroplysning.
"Sommetider overtræder en video ikke vores retningslinjer, men måske mener fællesskabet, at den ikke er egnet til alle. Disse videoer kan begrænses efter alder - og der er det kun forældrenes opdragelse, der kan beskytte børnene. For på den anden side, ønsker vi jo heller ikke at begrænse ytringsfriheden," siger Peter Friis, der er direktør i Google Danmark.
Carlsberg erkender, at unge let kan komme ind på hjemmesiden, hvis de klikker en hvid løgn.
Men kommunikationsdirektør Jens Bekke fastholder, at bryggerigiganter blot lever op til de regler, som herhjemme bliver udstukket af Bryggeriforeningen.
"Unge og alkohol er jo en dårlig historie, så jo mere vi kan være med til at give unge mennesker et sundt forhold til alkohol jo bedre," siger han.
Medierådet for Børn og Unge vurderer film og videoer for at beskytte børn og unge. Medierådet sætter så at sige samfundets officielle grænser for, hvad mindre børn bør se af levende billeder.
Kilde Medierådet for Børn og Unge.