Hvis tendensen fortsætter, vil der om ganske få år være flere børn og unge, der går i biografen, end voksne. På blot fem år er antallet af billetter til film for voksne faldet fra ti til syv millioner, mens børnebilletterne på samme tid er steget fra tre til fem millioner i 2007.
»Biografen er ikke på omgangshøjde med sit voksenpublikum,« lyder det i en kommentar i filmmagasinet Ekko, skrevet af Loke Havn, nu selvstændig konsulent, men tidligere direktør i filmselskabet Sandrew Metronome og formand for Foreningen af Filmudlejere i Danmark.
»Jeg mener, vi har tabt de voksne. Biografen skal kunne servicere alle grupper, men indretter sig oftest på, hvad børn og helt unge kan lide. Biograferne er blevet lullet i søvn af, at det er gået så godt - samlet set.«
80 kroner plus parkering
Derfor foreslår Loke Havn at skrue ned for popcorn-maskiner og halve timer lange trailere og i stedet lokke det modne publikum tilbage med god varm op-vin, lette måltider og begavede filmintroduktioner. Gerne på særlige aftener, hvor biografen er helliget voksne, der ønsker en kvalitets-oplevelse, frem for kø-kaos, tvungen teenage-mingling og pulvermælksbaseret kaffe fra Scanomat-maskinen.
»Problemet er, at biografen ikke længere har konkurrencekraft i forhold til folks hjemmebio med 60 tommer-fladskærm og surround-lyd. Den tekniske konkurrence skal indhentes på det sociale, for folk vil jo gerne møde deres egen kaste,« siger han.
Men hvis filmen først og fremmest er god, kommer folk vel alligevel?
»Det er klart, at når man kommer højt op på event-skalaen med film som Ringenes Herre , James Bond og Flammen & Citronen , så skal folk nok dukke op. Men de voksenfilm, der ikke automatisk får den slags medieopmærksomhed, mangler et publikum. Det er jo et bytteforhold,« påpeger Loke Havn.
»Du skal føle, at det er 80 kroner plus parkering værd at tage i biografen og stå i kø, se en halv times trailere og dernæst nyde en film, hvor man risikerer, at alle højlydt sidder og snakker, fordi der ikke er nogen kontrollør til at dæmpe folk. Alt for mange synes åbenbart ikke, det er turen værd - især ikke for en mindre film, man knapt har hørt om, fordi den er druknet i konkurrencen med de store film.«
Så mange billetter bliver der solgt:
Der blev sidste år solgt 3,1 millioner billetter til i alt 27 danske spillefilm.
I
alt blev der solgt 12,6 millioner biografbilletter i 2007. Cirka 75
procent af de solgte billetter, var altså til udenlandske film.
Kun to danske film solgte mere end 300.000 billetter, nemlig Anja & Viktor - brændende kærlighed og Ledsaget udgang .
Fra 2006 og frem til 2011 er der på finansloven afsat i alt 1,8 milliarder kroner til dansk film.
Kilde: Danmarks Statistik og DFI
Sådan løber en film rundt:
I
2007 gik en dansker gennemsnitligt i biografen 2,2 gange. Det koster i
gennemsnit 2,6 millioner euro at producere en dansk film. Altså, cirka
15 millioner.
En almindelig tommerfingerregel er, at der skal sælges 50.000 billetter for hver million kroner en film har kostet.
Hvis
en gennemsnitlig film skal tjene sig selv ind, skal der altså 750.000
mennesker ind at se den. Uden filmstøtte ville stort set alle film alle
altså floppe økonomisk.