Er regeringspartierne for eller imod en opkrævning for at køre i Danmarks største byer?
Det kan være lidt svært at finde et klart svar på, for flere af de borgerlige politikere har tidligere udtalt sig positivt.
Venstres medlem af Trafikudvalget Karsten Nonbo sagde i 2005:
"Vi kan lige så godt varme op til dansen og tage en ærlig debat om det. Roadpricing har været et tabu-emne, fordi folk tror, det kun handler om at få flere ipenge i statskassen. Men det handler om, at vi ikke kan bygge motorveje ind til København med 12, 14 eller 16 spor, og vejene inde i København kan heller ikke udbygges mere."
I dag taler V og K imod en betalingsring i København og kalder det en ekstra skat.
Henriette Kjær har også udtalt sig positivt. Hun sagde i 2005:
"Man skal være åben over for nye tiltag, hvis vi skal undgå de store trængselsproblemer, som vi allerede nu ser i andre europæiske byer."
Og det mener hun stadig, siger hun.
"Men det er noget helt andet end den betalingsmodel, som S og SF lægger op til. De vil lægge en betalingsring rundt om København. Med roadpricing skal bilisterne samlet set ikke betale mere. De skal betale mindre i registreringsafgift, og det skal være billigt at køre ude på landet, hvor der er dårlige kollektive forbindelser," siger hun.
I byerne skal det derimod koste mere at køre, især på de tidspunkter, hvor trængslen er størst.
Men vil det betyde, at københavnerne skal betale mest?
"Ja, men det er alligevel noget andet, fordi det samlet set ikke kommer til at koste mere end i dag. Det er rigtigt, at nogle vil skulle betale mere end andre, men det er ikke bare en ekstra skat, som det som S og SF foreslår."
Men det vil være dyrere at køre i København end på landet?
"Ja."
Karsten Nonbo afviser blankt, at en betalingsring kan sammenlignes med det, han gik ind for i 2005.
"Jeg vil af med registreringsafgifterne og så indføre et intelligent system, der kan gøre det dyrest at køre i områder og på tidspunkter, hvor der er pres på vejene," siger han.
Vil det ikke gøre det dyrere at køre på job til København end at køre fx på Djursland?
"Så simpelt kan man slet ikke stille det op. Jeg vil afvise, at jeg på nogen måde er gået ind for noget, der kan sammenlignes med en betalingsring," siger Karsten Nonbo.
Også udviklingsminister Søren Pind (V) har været tilhænger af roadpricing og betalingsløsninger for København. Tilbage i 2005 ønskede han en lokal folkeafstemning om det.
"København har store trafik- og parkeringsproblemer, som jeg mener, at byen skal kompenseres for af bilister udefra," sagde han til Berlingske i 2005.
I dag siger han til Ekstra Bladet, at han er blevet 'klogere'.
Louise Gade, daværende borgmester for Venstre i Århus, gik også ind for betaling for at køre i de pressede byer.
- Ved bompenge lægger man en slags ring om et område, og for at komme ind i det, skal man betale et bestemt beløb. Det er sådan, man gør i fx London, hvor kameraer holder øje med, hvem der kommer ind og ud.
- Alle i London betaler ikke lige meget. Londons egen befolkning får en rabat på 90 pct., handikappede der er afhængige af deres bil, kører gratis, og der er også rabatter og gratisordninger for folk, som kører i særligt miljøvenlige biler.
- Ved roadpricing afgøres betalingen efter et mere avanceret elektronisk system, hvor nogle veje koster mere at køre på end andre, og hvor betalingen også er afhængig af, om man kører på det mest belastede tidspunkt eller kan udsætte køreturen, til der er bedre plads.
- Teknikken til roadpricing er ikke fuldt udbygget endnu.
- Hvert år dør 300 københavnere af luftforurening. 50.000 boliger langs vejene er så plagede af trafikstøj, at beboernes sundhed er i fare.