At læse e-mails, udfylde timesedler korrekt og videregive skriftlige meddelelser er noget, som hver sjette dansker mellem 16 og 65 år har vanskeligt ved. De har nemlig svært ved at læse og skrive.
Asfaltarbejderen Kim er ordblind: Hvis man er åben får man hjælpen
Alligevel kan man hos mange virksomheder ikke regne med at blive taget hånd om, hvis man døjer med de udfordringer.
En analyse foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut viser nemlig, at hver tredje virksomhed har svært ved at tale med deres medarbejdere om at blive opkvalificeret på netop disse basale færdigheder som at læse og skrive.
Ifølge chefkonsulent hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Michael Andersen er det et alvorligt problem, at så mange danskere har svært ved at læse og skrive.
- Derfor er det jo en udfordring, hvis for mange virksomheder ikke har fokus på eller interesserer sig for det. Det gør jo også, at der er grænser for hvilke opgaver, virksomhederne kan sætte medarbejderne til. Og på sigt kan det også blive et problem for de medarbejdere, der måske får svært ved at beholde et job, fordi de mangler basale færdigheder, siger Michael Andersen til Avisen.dk.
Ifølge PIAAC, der er OECD’s internationale kortlægning af voksnes kompetencer, har hver sjette dansker mellem 16 og 65 år - svarende til cirka 583.000 – svage læse- og skrivefærdigheder.
Andelen af personer med læse- og skrivevanskeligheder er størst blandt ufaglærte og faglærte, hvorfor EVA’s analyse har taget udgangspunkt i virksomheder med en vis andel af ufaglærte og faglærte ansat.
UDVID
Tabu for mange medarbejdere
Ifølge chefkonsulent i Dansk Byggeri Jakob Krohn-Rasmussen kan en del af forklaringen ligge i, at mange virksomhedsejere også har svært ved at læse og skrive, og det er tabubelagt blandt medarbejdere at have svært ved at læse og skrive.
- Man kan lave rigtig mange krumspring for at få det til at virke som om, at man kan løse arbejdsopgaver og komme omkring det at læse og skrive alt for meget, siger Jakob Krohn-Rasmussen til Avisen.dk.
I EVA’s analyse fremgår det, at især virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen finder det svært at tale med deres medarbejdere om læse/stave-problemer.
Ifølge Jacob Krohn-Rasmussen har byggebranchen meget fokus på kompetenceløft inden for disse basale færdigheder, men han mener ikke, at det er virksomhedernes ansvar alene.
- En masse virksomheder har taget ansvar. Grundlæggende kan man godt forvente, at man har lært at læse og skrive efter at have gået i skole i 9-10 år. Det er ikke noget, hvor vi mener, at man kan placere ansvaret hos virksomhederne, men det er selvfølgelig dem, der står med problemet, og derfor har man lokalt fundet løsninger på det. Det er jo i alles interesse, siger han.
Det kan og skal løses
En virksomhed, der har haft stor succes med at opkvalificere sine medarbejderes basale færdigheder, er Danske Fragtmænd.
Her sendte man videomateriale ud til medarbejderne, hvor direktøren fortalte om projektet med opkvalificering af basale færdigheder. Derudover havde man også interviewet medarbejdere, der var lidt højere i systemet, om deres vanskeligheder ved at læse og skrive.
Ifølge HR-chef i Danske Fragtmænd, Frederik Madsbjerg, handler det om at holde det nært og italesætte vigtigheden af opkvalificeringen.
- Vi holder undervisningen i arbejdstiden og lokalt. De sidder med deres kolleger, og det giver tryghed, og det tror jeg er vigtigt, for at det kan blive en succes, siger HR-chef hos Danske Fragtmænd Frederik Madsbjerg til Avisen.dk.
Svage læse- og skrivefærdigheder giver udfordringer for både medarbejderen og virksomheden. Derfor mener Jakob Krohn-Rasmussen, at det netop burde være motivation for at gøre mere for at løse problemet.
- Det store problem, og som driver, at der bliver gjort noget ved det, er, at det er rigtig svært at blive opkvalificeret. Bare det at tage et AMU-kursus kan være vanskeligt, siger Jakob Krohn-Rasmussen.