Det er sundt, miljøvenligt og i storbyen ofte nemmere end at kringle sig gennem trafikken i bil. Med mindre det regner, gearet knaser eller hjulet pludselig siger phsss.....
Regnen er der ikke så meget at gøre ved, men et stigende antal arbejdspladser tilbyder cyklende medarbejdere mulighed for at få fixet cyklen i arbejdstiden.
Ifølge Cyklistforbundet er der gået sport i at forkæle cyklende medarbejdere.
"Der er helt klart flere og flere virksomheder, der får øjnene op for det Kinderæg, som cyklende medarbejdere er," siger projektleder Allan Carstensen.
Cyklende medarbejder er gladere, har færre sygedage og forurener mindre end deres motoriserede kolleger, forklarer han.
Muligheden for at få repareret den tohjulede i arbejdstiden er blot et af flere eksempler på de anstrengelser, som virksomheder gør sig for at få flere tohjulede medarbejdere.
Blandt andet har store virksomheder som YouSee, Novo Nordisk og Nykredit indkøbt cykler, som medarbejdere kan bruge i arbejdstiden.
Cyklistforbundet har indtil videre certificeret 16 store arbejdspladser som 'cykelvenlige virksomheder'.
En af dem er BRF Kredit. For at motivere de 758 medarbejdere til at vælge cyklen frem for bil, bus eller tog, har de fået bedre omklædnings- og badefaciliteter, nye cykelskure, kurser i cykelvedligeholdelse, et værksted til forårsklargøring af cykler samt et cykellotteri, hvor cyklende medarbejdere kan vinde 'supercykler'.
Ifølge CSR-chef Lene Hjorth er antallet af cyklende medarbejdere hos BRF Kredit nu stigende.
"Det er godt for den enkelte medarbejders trivsel og sundhed, og dermed også godt for os," siger hun.
Virksomheder stritter imod
Cyklende medarbejdere ser godt ud, når virksomheder skal profilere sig som miljøbevidste og ansvarlige. Men som så meget andet handler det først og fremmest om den økonomiske bundlinje.
En fysisk inaktiv medarbejder har nemlig væsentlig flere sygedage end den aktive kollega. Det viser en undersøgelse fra det private forskningscenter Trafitec fra 2006.
For mænds vedkommende har de fysisk aktive 3,2 færre sygedage, mens forskellen for kvinder er ikke mindre end 6,7 årlige fraværsdage.
Det forklarer, hvorfor endnu flere virksomheder står på spring for at blive cykelvenlige. De gode argumenter preller dog fortsat af på mange arbejdspladser, fortæller Allan Carstensen fra Cyklistforbundet.
Cykeltransport kæmper nemlig stadig med et image som en 'billig' løsning, der ikke bør kræve nogen særlig anstrengelse fra arbejdspladsens side.
"Nogen virksomheder finder det i overkanten, at cyklende medarbejdere skal have bad til rådighed. Men samtidig bruger de rask væk 150.000 kroner på en parkeringsplads. Det giver jo ikke mening," siger Allan Carstensen.
FDM: Bilister holder Danmark i gang
Bilejernes organisation FDM minder om, at der er en verden uden for storbyen, hvor de færreste medarbejdere har mulighed for at cykle på arbejde.
"Danmark er et stort land, og man skal ikke særlig langt væk fra Valby Bakke, før at cykel eller kollektiv transport ikke er en mulighed," siger chefkonsulent Torben Lund Kudsk.
Uanset transportfradrag er Danmark det land i verden, hvor det er dyrest at eje og køre i bil, understreger han.
Forkæl bare cyklisterne, så meget I orker, men bare husk, at det er bilisterne, der holder Danmark i gang, lyder beskeden.
"Det kan godt være, at det her med at cykle på arbejde er lidt hipt, og vi er helt på det rene med, at der skal skabes gode alternativer til bilen. Men vi risikerer at negligere en masse danskere, hvis vi i den proces skaber en opfattelse af, at cyklen er det eneste fornuftige transportmiddel," siger Torben Lund Kudsk.
- 32 procent cykler til/fra arbejde eller studie dagligt eller flere gange om ugen
- Der sælges årligt omkring 400-500.000 cykler
- Der findes ca. 4 mio. cykler i Danmark
- 9 ud af 10 danskere har en cykel
Kilde: Cyklistforbundet