Hver fjerde virksomhed har ikke en ordentlig plan for, hvad de gør, hvis du som ansat kommer til skade på arbejdet.
Arbejdstilsynet har besøgt 120.030 virksomheder i løbet af 2009, og på hver fjerde virksomhed var der ikke orden i papirerne, skriver 3F's Nyhedsbrev.
Værst står det til i butikkerne, hvor hver tredje virksomhed får et APV-påbud.
Ifølge Arbejdstilsynet har tallene ikke rykket sig væsentligt de sidste ni måneder.
Det er arbejdsgiverens ansvar at udarbejde arbejdspladsvurderingen.
Og det ansvar forsøger man ikke at løbe fra i Dansk Arbejdsgiverforening (DA).
"Lovgivningen siger, at den skal udarbejdes. Det er helt uomtvisteligt. Derfor er det selvfølgelig principielt beklageligt," siger underdirektør i DA, Thomas Philbert Nielsen, til 3F's Nyhedsbrev.
Han understreger dog samtidig, at en APV for mange arbejdsgivere opfattes som en administrativ belastning.
Hvad er en APV?
- Ifølge arbejdsmiljøloven skal alle virksomheder gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV), der indeholder følgende punkter:
- Kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljø, herunder art og omfang
- Vurdering af arbejdsmiljørelateret sygefravær i virksomheden
- Beskrivelse, vurdering og prioritering af de kortlagte problemer
- Udarbejdelse af handlingsplan, der tager hånd om problemerne i den prioriterede rækkefølge
- Retningslinjer for opfølgning, herunder ansvarsfordeling, datoer for kontrol og tilsyn mv.
Kilde: apvguiden.dk