Når flyverdragten, festskoene eller halskæden skal bestilles hjem, lader danskerne i stor stil kreditkortet svinge i udenlandske webbutikker.
Ifølge en dugfrisk e-handelsanalyse fra interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, brugte danskere 3,8 milliarder kroner på tøj, sko og smykker i udenlandske webbutikker i 2014.
Kun lidt over halvdelen, 57 procent, af den samlede handel inden for de tre varekategorier foregår i danske webbutikker, fortæller adm. direktør i FDIH, Annette Falberg. Og det skyldes især konkurrencen fra webbutikker i England, Tyskland, Sverige og USA.
- Tøj, sko og smykker er den kategori, som er førende, når vi ser på, hvad danskerne bruger penge på i udenlandske webbutikker. Elektronik køber vi ikke nær så meget af på nettet uden for landets grænser. Og heller ikke fødevarer, det er selvfølgelig klart, siger hun til Newspaq.
Ifølge e-handelsanalysen har ni ud af ti forbrugere været på nettet for at shoppe varer. Og 18 procent af det samlede antal handler foregår inden for de tre varegrupper, mens omsætningen på rejser bestilt over nettet er størst.
Annette Falberg forklarer, at de danske webbutikker især skal fokusere på at have et større udvalg, for at få de danske forbrugere til at handle inden for landets grænser.
- En tredjedel af de adspurgte svarer, at de synes, det er billigere i udlandet. Og der kan det være svært for danske butikker at konkurrere på løn og omkostninger. Men når 25 procent svarer, at de handler varer, som de ikke kan købe i udlandet, så kunne man i den danske detailhandel godt gøre mere for at holde på kunderne, siger hun.
Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea nikker genkendende til det billede. Priserne på de samme varer kan variere fra land til land, også inden for f.eks. legetøj, påpeger hun. Men når hun selv net-handler i udlandet, er det oftest, fordi den pågældende vare ikke findes på hylderne i Danmark.
- Jeg er den store nethandler selv. Og for eksempel køber jeg sko i Spanien hos en skomager, hvis produkter du ikke kan købe i Danmark. Jeg har også købt en taske i England, hvor de laver dem selv. Men jeg tror også at mange lægger vægt på, at handle i de samme stabile butikker, som de ved, de kan stole på, siger hun.
Fakta:
Børnefamilierne er de førende inden for e-handel. De står for de fleste handler og den største omsætning.
Hvert fjerde online tøjkøb hos børnefamilierne udgøres af børnetøj.
Mænd køber oftere tøj til damer, end damer køber tøj til mænd.
En tredjedel af det samlede salg af dametøj sker via nettet.
Fire ud af fem netbutikker i top fem er udenlandske.
Kilde: FDIH
Newspaq