Vi er kvalitetsbevidste forbrugere, når det gælder valget af fødevarer, og det skaber et stigende flow i salget af økologiske varer. To af Danmarks største detailkoncerner melder, at der blev puttet flere økologiske varer i indkøbskurvene i 2010.
"Vi har haft en fremgang på tre procent på økologiske varer, hvis man måler i kroner, og fem procent, hvis man måler i antal varer," siger Katrine Milman, der er chef for corporate social responsibility (CSR) i Coop.
Hun mener, at stigningen skyldes, at økologiske discountvarer vinder frem på markedet. Detailkoncernen Dansk Supermarked vil ikke ud med salgstallene, men løfter sløret for en fremgang i forbrugernes valg af økologiske varer.
"Vi har haft en vækst i salget af økologiske produkter. Der har været en stor efterspørgsel, og vi har prioriteret det meget højt i vores kæder, både i vores markedsføring og ved at udvide vores sortiment," siger indkøbsdirektør i detailkoncernen Dansk Supermarked,
Morten Petersen.
I Økologisk Landsforening peger man også på en stigning i forbrugerens valg af økologiske varer. Her spår man, at den vil fortsætte i 2011.
"Vi kan allerede nu mærke, at krisen begynder at slippe sit tag i danskerne og vi kommer til at se en salgsvækst på 10 procent, formentlig i niveauet 12-18 procent," siger markedschef Henrik Hindborg i Økologisk Landsforening, der samler landmænd, virksomheder og organisationer, som ønsker at fremme økologi.
Gennemsnitlig køber danskere syv procent af deres fødevarer i den økologiske afdeling, men en særlig gruppe dominerer stadig i billedet.
"Københavnere køber gennemsnitligt dobbelt så mange økologiske varer som resten af danskerne. Og jo mere veluddannede folk er, jo mere villige er de til at prioritere økologiske fødevarer," siger Henrik Hindborg, der henviser til, at veluddannede danskere ryger op på 24 procent.
Landsforeningen arbejder for at få flere økologiske varer på hylderne i supermarkederne, og her mener man, at især udbuddet af varer og skiltningen er meget vigtig. Hos Det økologiske råd bakker man op om den tydelige skiltning med økologiske varer.
"Det er helt afgørende, at supermarkeder laver kampagner om økologi. Eksempelvis Superbest vil rigtigt gerne være økologiske, men hovedparten af deres kampagner går på discountvarer," siger formand for Det økologiske råd Bo Normander.
Han peger dog også på antallet af varer i butikkerne er afhængig af antallet af økologiske landarealer, der nu er stagneret, fordi at økologiske landbrug ikke tilgodeses på samme måde som det konventionelle landbrug.
Det er stadig mest basisvarer, der forsvinder hurtigt fra hylderne. Vin og krydderier er dog også blevet populære køb. Men ifølge Økologisk Landsforening vil der komme masser af nye økologiske nicheprægede varer i 2011.