Det er en myte, at den kollektive trafik befinder sig i en nedadgående spiral med faldende passagertal og stigende priser. I hvert fald hvis man skal tro Transportministeriet offentliggørelse "Redegørelse om kollektiv trafik", som udkommer i dag.
Og den myte ser transportminister Hans Christian Schmidt (V) gerne aflivet.
"Jeg glæder mig over, at den kollektive trafik har vundet markante markedsandele. Togene har vundet markedsandele over biltrafikken, og vi skal sørge for, at vi kan fortsætte den udvikling," lyder det fra ministeren.
Antallet af personer, der tager tog og metro, er steget med 17 procent siden år 2000, mens antallet af personer, der kører i bil, kun er steget med syv procent. Men det er langt fra godt nok, lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke.
"Det her er et skønmaleri og viser kun, hvordan det skulle se ud. Der står ikke et ord om, at vi kører rundt i for gamle tog, at der er alt for mange togforsinkelser, og så er den store stigning på busbilletpriserne ikke nævnt. Og det er sandelig ikke okay," siger Magnus Heunicke, som i øjeblikket arbejder sammen med SF om et udspil, hvor de vil sænke billetpriserne.
"Det er et elendigt image København har, da vi er så ekstremt dyre, når det handle rom at købe en busbillet," siger han til Newspaq.
I en analyse udarbejdet i 2009 bliver det dog påpeget, at hovedstaden er en af de billigere hovedstæder i Nordvesteuropa, når det kommer til klippe- og periodekort. Men når der i Transportministeriets udgivelse står, at "takststigningerne siden 2005 har ligget på et stabilt, lavt niveau på cirka tre procent om året," er det stadig alt for meget, mener Magnus Heunicke.
Regeringen vil i stedet arbejde på at skabe et solidt samarbejde mellem aktørerne og styringen i sektoren. Både når det handler om trafikinformation, billettyper og så det bliver muligt at skifte mellem de forskellige transportmidler.
"Det er ikke tilfredsstillende, at aktørerne ikke samarbejder om at tiltrække flest mulige passagerer. Vi skal alle sammen vænne os til, at det ikke er så vigtigt, om kunden tager toget eller bussen. Det vigtige er, at han benytter den kollektive trafik og lader bilen stå," siger transportminister Hans Christian Schmidt.