"Hvorfor er I her i dag?," spørger rollemodellerne de unge indvandrere fra hele Struers opland i 10.klasses-centeret.
"Fordi, vi er indvandrere," svarer en dreng kækt.
Vi er i Struer. Epicenter i det, der så charmerende kaldes Den Rådne Banan - eller Udkantsdanmark. Her er langt til uddannelse - endnu længere mellem jobbene. Fremtiden for unge i Struer ser mørk ud - med mindre de får en uddannelse - og flytter væk. For en gruppe mennesker, ser fremtiden endnu mørkere ud.
Det er de unge med anden etnisk baggrund end dansk. Og de er grunden til at Integrationsministeriets Rollemodelskaravane er kommet til byen. Der er dog hverken cirkusstemning eller festivitas blandt gruppen af unge, der er blevet prikket på skulderen og fået beskeden: "Du er mørk i huden, ergo har du sværere ved at få en uddannelse. Nu skal du med til rollemodelsmøde"
Læs også: Rollemodeller får indvandrere i skole
De unge indvandrere virker uoplagte. Som om de er blevet slæbt ind til noget, de ikke har lyst til at deltage i. Nogle snakker med sidemanden, andre har en hætte trukket så langt ned over ansigtet, så man ikke kan se dem ordentligt.
Det er onsdag morgen. Omkring 25 indvandrere fra 10. klasse er samlet på en slidt skole i det centrale Struer. Målet. De skal få sig en uddannelse.
Motivation gennem fortælling
Freshta Panah er 25 år. Hun har en halv times tid til at inspirere de unge til at tage en uddannelse.
"Jeg arbejdede som ekspedient hos Guldbageren i Hjørring. Jeg var lige kommet til Danmark, og jeg kunne ikke så godt dansk - og jeg kunne slet ikke forstå, at der var så meget brød at vælge imellem. I Afghanistan har vi kun en slags brød," fortæller Freshta Panah de unge, der lytter intenst. Der bliver helt stille i det store lokale på skolen.
Læs også: Freshta: Jeg græd hver dag i skolegården
Brug for alle unge
Det er Integrationsministeriet, der står bag Brug For Alle Unge, hvor omkring 15 rollemodeller med indvandrerbaggrund rejser rundt i landet og giver gode råd til unge indvandrere.
I Struer i dag blev dødssejlerstemningen langsomt vendt i takt med Freshtas oplæg.
De unge lytter videre
"Men jeg forstod jo ikke, hvilke kager de ville have, så jeg blev nødt til at få kunderne til at komme om bag ved disken og vise mig kagerne. Så skrev jeg det ned. På den måde kunne jeg huske det til næste gang," fortæller Freshta Panah.
Sådan lærte Freshta Panah sig et godt nok dansk til, at hun kunne få en uddannelse, og det er også det vigtigste budskab i hendes fortælling. Uddannelse betyder alt.
De unge indvandrere klapper højt, da Freshta er færdig med at snakke. Undervejs har de gættet på, hvad Freshta laver i dag og hvilke valg, hun var nødt til at træffe, da hun var ung. Og langsomt virker de slet ikke uoplagte længere. Det virker som om, at de kan relatere til Freshtas fortælling, og især til det faktum, at Freshta Panah snart er færdig som sygeplejerske.
Læs også: Vi drømmer ikke om Porscher
Så begejstrede, at de overskrider tiden
Det er også de valg, de unge indvandrere står overfor nu. Og det skal de til at snakke med rollemodellerne om i små grupper. Freshta Panah har nemlig sin kollega, Mansour Sheik med til Struer.
Mansour Sheik sætter sig i en rundkreds med drengene, mens pigerne går ind i et lukket lokale med Freshta Panah.
Avisen.dk får ikke lov til at følge med, for her kan de unge dele deres inderste tanker om uddannelse og problemer, som de ellers ikke deler med nogen.
Det kan nemlig være svært for de unge indvandrere at leve op til det, som forældrene gerne vil have dem til at gøre.
I virkeligheden skulle det kun have varet en halv time, men de unge indvandrere har så meget på hjerte, at der går utrolig lang tid, før de unge igen åbner døren til det store lokale, er arrangementet slut, og Mansour Sheik afslutter:
"Få jer nu en uddannelse! Kan vi ikke godt lave en aftale om det?"
Rollemodellerne er ansat i Integrationsministeriets projekt: Brug For Alle Unge.
Rollemodellerne motiverer unge indvandrere til at påbegynde en uddannelse.
Projektet har eksisteret i 7 år.
I 2010 regner Brug For Alle Unge med, at projektet når 90 besøg i hele landet, hvoraf 45 er for unge med etnisk minoritetsbaggrund og 45 for forældre med etnisk minoritetsbaggrund.