"Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at ventetiden ikke lever op til vores egne målsætninger."
Sådan lyder det i et mailsvar til Avisen.dk fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), hvor hun tilføjer:
"Det er derfor, vi gør noget ved det."
Her erkender hun, at svartiden på klager fra ledige, som er utilfredse med deres jobcenter, er løbet løbsk.
Svartiden falder på sigt
Men Margrethe Vestager understreger, at regeringen sammen med Enhedslisten og Liberal Alliance gør noget ved problemet, ved at ændre strukturen for statsforvaltningerne og gennemføre en klagereform frem mod 2016.
"Et af formålene med den nye struktur er netop at opnå balance mellem mængden af sager og ressourcer, så sagsbehandlingstiderne falder på sigt," skriver hun.
Men hvornår de ledige igen får svar på deres klager i ordentlig tid - inden for 13 uger -, det ved ministeren imidlertid ikke.
"Jeg kan ikke sætte dato på, præcis hvornår de kortere sagsbehandlingstider vil slå igennem i statistikkerne, men det vil ske på sigt," siger hun.
Margrethe Vestager lover dog, at ventetiden ikke vil vokse uhæmmet de kommende fire år, indtil til et nyt store klagecenter er på plads i Aalborg.
"Selv om den endelige struktur først er helt på plads i 2016, betyder det ikke, at ventetiderne bare vil vokse og vokse de næste fire år – tværtimod har vi afsat ressourcer til at afvikle nuværende sagspukler og håndtere de voksende sagsmængder," siger hun.
Klynker han?
Direktøren for Statsforvaltningen Hovedstaden, Niels Preisler, forklarer, at han i dag simpelthen ikke har ressourcerne til at overholde målet om en ventetid på 13 uger.
Er der flere midler på vej? Klynker han? Må han vente på den nye struktur? Eller hvad er ministerens melding til ham?
"Det lyder mere som en nøgtern konstatering. Siden statsforvaltningerne blev dannet i forbindelse med kommunalreformen under den tidligere regering i 2007, har de økonomiske udsigter for statsforvaltningerne været uholdbare, og en af konsekvenserne har desværre været lange sagsbehandlingstider. Med det nye klagesystem indretter vi et helt nyt ankecenter i Aalborg, og på den måde kan vi bruge ressourcerne meget bedre end i dag," lyder svaret fra ministeren.